Laatste Avondmaal komt in Belgische ambassade H. Stoel tot leven
Op 5 april werd in de Belgische ambassade bij de Heilige Stoel The Last Supper: The Living Tableau van de Amerikaanse regisseur Armondo Linus Acosta, gefilmd in Gent en met het Stabat Mater van Gioachino Rossini als soundtrack, aan pers en publiek voorgesteld. In de productie komt Het Laatste Avondmaal van Leonardo Da Vinci op spectaculaire wijze tot leven. Ambassadeur Patrick Renault verduidelijkte dat deze buitengewoon realistische evocatie, die in ons land werd gemaakt en eerder al op de Italiaanse televisie te zien was, probeert te begrijpen hoe da Vinci het mysterie van Jezus' laatste avondmaal in een fresco probeerde vast te leggen.
Regisseur Acosta, die al tientallen jaren in Gent woont, weigert zijn project als een film te bestempelen. Elke vierkante centimeter die wij hebben nagemaakt, is vrijwel identiek aan het schilderij van Leonardo Da Vinci. Ik heb ‘The Living Tableau’ opzettelijk gefilmd in ‘extreme slow motion’, omdat ik dit werk niet per se als een film beschouw, maar als een 'tableau' uit de 21ste eeuw, dat een zeldzame gelegenheid biedt om te mediteren over de goddelijke details van Da Vinci's mystieke meesterwerk.
Lees verder onder de afbeelding.
Esthetische en spirituele ervaring
Acosta steekt zijn bewondering voor het artistieke genie van Da Vinci niet onder stoelen en banken. Daarom besloot hij om deze esthetische en spirituele ervaring dankzij de extreem trage camerabeweging als levend beeld te delen op de meest gepassioneerde en goddelijk geïnspireerde manier die mogelijk is. Dat moet de kijker in staat stellen te mediteren over de mystieke implicaties van het originele kunstwerk. In The Last Supper: The Living Tableau is te zien hoe de apostelen onder elkaar morren en zich afvragen waarom de Heer hen heeft bijeengeroepen. Jezus komt binnen, neemt de centrale plaats in het tafereel in en na de zegen van de discipelen en brood en de wijn komt als hoogtepunt de aankondiging van het verraad door een van de aanwezigen. Om de perfectie van het originele werk van Da Vinci te bereiken, besloot Acosta de krachten te bundelen met drie Oscarwinnaars: Vittorio Storaro (cinematografie), Dante Ferretti en Francesca Lo Schiavo (setontwerp en decoratie). Dat resulteerde uiteindelijk in een unieke, negen minuten durende filmische ervaring met een groot en absoluut respect voor het originele kunstwerk dat op het einde van de vijftiende eeuw werd gemaakt.
Lees verder onder het beeldfragment.
Milaan
De Belgische scheutist Peter Baekelmans, professor aan de KU Leuven en directeur van SEDOS, vervulde bij de productie de rol van theologisch raadgever. Hij herinnerde dinsdag aan de woorden van Jezus tijdens het Laatste Avondmaal, om duidelijk te maken hoe Leonardo da Vinci de diepte van het Evangelie in zijn werk tot uiting probeerde te brengen. Op het einde van de voorstelling werd nog aangekondigd dat de voorstelling binnenkort ook in Milaan te zien is, in de kloosterbasiliek van Santa Maria delle Grazie, waar Leonardo Da Vinci tussen 1495 en 1497 het fresco heeft gerealiseerd.
Bron: thelivingtableau.com/I.Media