Laus Polyphoniae brengt Antwerpse klanken

De 30ste editie van Laus Polyphoniae draait rond het 15de en 16de muzikale leven in de thuisstad: Antwerpen.
18/08/2023 - 14:27

Vanavond zingt het Huelgas Ensemble van Paul Van Nevel in de Sint-Pauluskerk het 30ste festival voor oude muziek Laus Polyphoniae van het Festival van Vlaanderen Antwerpen/Amuz op gang. Dat concert is al een tijdje uitverkocht en dat is niet verwonderlijk: het wereldvermaarde Huelgas Ensemble brengt een bloemlezing van de muziek van 16de-eeuwse componisten die verbonden waren aan de Onze-Lieve-Vrouwekerk – vanaf 1559 kathedraal van Antwerpen. Centraal staat een Missa Fremuit spiritu Jesu die in 1578 bij de Antwerpse drukker Christoffel Plantijn werd uitgegeven en die is gebaseerd op het gelijknamige motet van Orlandus Lassus. Rondom de mis worden motetten en chansons gebracht, waaronder een klaagzang van Andreas Pevernage op de dood van Plantijn.

Antwerpse uitgevers als Plantijn en Phalesius hebben pareltjes van muziekpartituren gepubliceerd.

Rubens Rota
Rubens Rota © Elam Rotem


Niet alle concerten van dit tien dagen durende muziekfeest zijn gelukkig al uitverkocht. Vooral wat enkele minder bekende ensembles brengen, kan voor interessante verrassingen zorgen. Denk aan vijfkoppige ensemble van zangers en instrumentisten Rubens Rosa uit het Zwitserse Bazel dat zaterdagnamiddag in de vroegere Augustijnenkerk in de Antwerpse Kammenstraat – intussen al langer de thuisbasis van Amuz – een selectie brengt van de 85 15de-eeuwse composities die in 1506 in een manuscript voor een benedictijnerabdij in Noord-Italië werden samengebracht.

Of aan het laatavondconcert van zaterdag 26 augustus in Amuz: de vier luitisten van het Britse Chordophony verdiepen zich vanaf 22.15 uur in de tientallen bladzijden luitmuziek die de Antwerpse familie Phalesius in de 16de en 17de eeuw drukte. Petrus II Phalesius ligt trouwens in de kerk aan de Kammenstraat begraven.

(Lees verder onder de foto)

Sollazo Ensemble
Sollazo Ensemble © Laus Polyphoniae


Het festival is ook een gelegenheid om Antwerpenaren te ontdekken van wie je tevoren nog nooit gehoord had. Denk aan Johannes Pullois, eerste vicaris en meester-voorzanger aan de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal, die na meer dan twintig jaar muzikale carrière in Rome in augustus 1468 naar de Koekenstad terugkeerde en er tot aan zijn dood tien jaar later als kanunnik-aan het hoofd stond van het kapittel van de Antwerpse kathedraal.

Het Sollazo Ensemble van Anna Danilevskaia neemt op donderdagavond 24 augustus in de Sint-Pauluskerk de wereldlijke werken van Pullois onder de loep en plaatst ze in hun context.

En op zaterdagavond 26 augustus weerklinken de Klaagliederen van Jeremia in verschillende polyfone versies in dezelfde Sint-Pauluskerk, onder andere in de Italianiserende stijl van Carolus Luyton, in 1557-58 in Antwerpen geboren.

Voor dat concert bundelen de Cappella Mariana van Vojtech Semerád en L’Achéron van François Joubert-Caillet de krachten.

Het volledige programma via https://amuz.be/laus-polyphoniae-2023-antwerpen-townscape-soundscape/