Leken nemen deel aan synode Chaldeeuwse Kerk

Op de synode van de Chaldeeuwse kerk in Ankawa zaten voor het eerst niet alleen bisschoppen, maar ook leken rond de tafel.
14/08/2019 - 18:50
Kardinaal Louis Raphaël I Sako, de Chaldeeuwse patriarch van Babylon en aartsbisschop van Bagdad
Kardinaal Louis Raphaël I Sako, de Chaldeeuwse patriarch van Babylon en aartsbisschop van Bagdad © Philippe Keulemans

Voor het eerst in de geschiedenis hebben leken deelgenomen aan een synode van de Chaldeeuwse Kerk. Onder meer ook drie vrouwen. In een interview met Radio Vaticaan verdedigt kardinaal Louis Raphaël I Sako, de Chaldeeuwse patriarch van Babylon en aartsbisschop van Bagdad, de beslissing. Dit illustreert het geloof van onze leken en de verrijking die zij voor onze kerkgemeenschap betekenen. De leken, met hun charisma's en talenten, zijn volwaardige leden van de Kerk. Velen zijn specialist in hun vakgebied en kunnen ons helpen. Geestelijken weten niet alles, dus moeten we naar hen luisteren.

De aanwezigheid van de leken stelde hen bovendien in staat om in Ankawa hun belangrijkste zorgen ter sprake te brengen: Ten eerste hebben ze hun recht benadrukt om ten volle deel te nemen aan het leven van de Kerk! Zij waren geïnteresseerd in het bestuur van de kerk, inclusief de financiën. Met betrekking tot de liturgie hebben zij aandacht gevraagd voor de liturgische teksten. Daarvan dateren er sommige uit de zevende en achtste eeuw, waardoor zij vaak niet langer begrijpelijk zijn. Zij hebben een liturgie gevraagd die ze kunnen begrijpen. Met betrekking tot de bisschoppen hebben zij gevraagd dat die zich niet als prinsen gedragen, maar veeleer een vaderfiguur zouden zijn. Met betrekking tot de financiën hebben de leken gepleit voor transparantie en de vorming van parochie- en diocesane raden.

Kardinaal Sako onderstreept dat de heropbouw van de gebieden in Irak, die door zelfverklaarde Islamitische Staat (IS) werden verwoest, de hoofdbekommernis blijft van zijn gemeenschap. Intussen is de helft van de ontheemden teruggekeerd naar de Nineve-vlakte in Noord-Irak. De andere helft twijfelt, soms omdat ze in hun nieuwe thuis een mooie job of een goed leven hebben gevonden. Maar het is jammer dat zij niet terugkeren, want dan gaan anderen wonen in hun huis. Door de komst van moslims verandert de samenstelling van de bevolking. Wij blijven op hun terugkeer aandringen. Hoe meer mensen terugkeren, hoe veiliger wij hier kunnen leven.

Bron: Vaticannews.va