Levensbeschouwelijke vakken in het Vlaamse Parlement

Gisteren hebben de erkende instanties van de levensbeschouwelijke vakken en de Commissie Onderwijs van gedachten gewisseld in het Vlaamse Parlement.
10/02/2023 - 12:11

Gisteren, donderdag 9 februari 2023, vond in het Vlaamse Parlement een gedachtewisseling plaats van meer dan twee uur tussen de Erkende Instanties & Vereniging (EI&V) en parlementsleden van de Commissie Onderwijs. De Erkende Instanties zijn verantwoordelijk voor de organisatie en inhoud van de levensbeschouwelijke vakken, maar ook voor de inspectie en pedagogische begeleiding van de leraren die deze vakken geven. Voor wat niet-confessionele zedenleer betreft, heet de Erkende Instantie ‘Vereniging’. Voor het vak rooms-katholieke godsdienst bestaat de Erkende Instantie uit de bisschoppelijk gedelegeerden van de Vlaamse bisdommen, de coördinator van de inspectie-begeleiding Vlaanderenbreed, de secretaris-generaal van de Bisschoppenconferentie van België, de directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen en een jurist onder leiding van bisschop Johan Bonny.

 Jaarverslag

Aanleiding voor de parlementaire zitting was de uitnodiging van de Commissie Onderwijs omtrent het jaarverslag van de EI&V, dat omwille van corona uitzonderlijk twee schooljaren (2020-2021 en 2021-2022) omvat. Na de voorstelling van het jaarverslag door jurist Maurice Van Stiphout, de voorzitter van de Ei&V, formuleerden de parlementsleden hun vragen. Die gingen over bekwaamheidsbewijzen, de manier van rekruteren van inspecteurs, hun werk, de kwaliteitsbewaking, juridische aspecten, de zin van levensbeschouwing op school enz. De toon was hoffelijk en de vragen kritisch en nieuwsgierig, waarbij vooral de islam in het vizier kwam. Het viel meerdere parlementsleden op dat het vele werk van de inspectie en begeleiding geleverd moet worden door wel heel weinig mensen.

Leerlingen centraal 

Hein Van Renterghem, de coördinator van de inspectie-begeleiding voor het vak rooms-katholieke godsdienst, nam meermaals het woord. Zo gaf hij aan dat de leerlingen in het vak centraal staan in hun persoonsgroei, waarbij levensbeschouwelijke vakken de focus richten op een belangrijke component van die identiteitsgroei in een tijdsgewricht waar jonge mensen zoeken naar betekenis en zingeving. Hij legde uit dat in het vak rooms-katholieke godsdienst drie zaken altijd met elkaar verbonden worden: de identiteit van de leerling, de maatschappelijke context en de katholieke traditie. Hij gaf ook duidelijkheid omtrent de bekwaamheidsbewijzen en over de manier waarop inspecteurs gerekruteerd worden en instaan voor de kwaliteitsbewaking.

Dialoog

Parlementslid Hannelore Goeman (VOORUIT) vond het belangrijk dat de Commissie Onderwijs en de Erkende Instanties niet alleen over elkaar praten maar nu ook mét elkaar gepraat hebben. Loes Vandromme (CD&V) sprak woorden van waardering voor alle werk dat vanuit de levensbeschouwelijke vakken gebeurt, elk uitdrukkelijk vanuit zijn eigen levensbeschouwelijke insteek. Het woord dat door alle aanwezigen het meest in de mond werd genomen, in positieve zin, was ‘dialoog’.

Kwestbaar

Ondanks deze zitting blijft levensbeschouwing in het onderwijs een kwetsbaar gegeven en leeft de discussie omtrent levensbeschouwelijke vakken in het officiële onderwijs sterk (niet in het confessionele onderwijs, zoals in Katholiek Onderwijs Vlaanderen), zeker daartoe aangemoedigd vanuit de recente ontwikkelingen in de politiek in Franstalig België. De EI&V-leden hebben mee in dat licht gisteren op een duidelijke, positieve en constructieve manier zichzelf gepresenteerd en zijn met de parlementsleden in dialoog gegaan.

Bekijk hieronder de vergadering van de Commissie Onderwijs met de Erkende Instanties & Vereniging in het Vlaamse Parlement.