Michelangelo’s Pietà baadt in wisselend licht

Michelangelo Buonarotti’s beroemde Pietà in de Sint-Pietersbasiliek baadt dankzij een ingenieuze ledinstallatie in wisselende lichtstemmingen.
02/11/2018 - 15:14
Michelangelo Buonarotti’s beroemde Pietà in de Sint-Pietersbasiliek baadt dankzij een ingenieuze ledinstallatie in wisselende lichtstemmingen
Michelangelo Buonarotti’s beroemde Pietà in de Sint-Pietersbasiliek baadt dankzij een ingenieuze ledinstallatie in wisselende lichtstemmingen © VaticanMedia

Michelangelo Buonarotti’s wereldvermaarde Pietà in de Sint-Pietersbasiliek in Rome heeft onlangs een hypermodern verlichtingssysteem gekregen. Dankzij een ingenieuze installatie van verschillende groepen ledspots krijgt  het beeld van  de treurende Maria met Jezus’ dode lichaam in haar schoot voortaan vier verschillende lichtstemmingen. De nieuwe verlichting vermijdt ook lichtreflecties in het beschermende glas. De installatie werd ontwikkeld door het Italiaanse bedrijf iGuzzini in opdracht van de kerkfabriek van de Sint-Pietersbasiliek.

Universele waarde

Volgens kardinaal Angelo Comastri, aartspriester van de Sint-Pietersbasiliek, maakt de verlichting het mogelijk de universele waarde van het kunstwerk beter te begrijpen.

De Pietà is echt Michelangelo's geloof gesneden in marmer. Kardinaal Comastri

Ledspots

De lichtinstallatie telt een aantal groepen van kleine ledspots met een kleurtemperatuur van 3.000 Kelvin die een warm wit licht uitstralen. De lichtintensiteit van de afzonderlijke lichtgroepen kan aan vier verschillende lichtscenario's worden aangepast. Een daarvan is het zogenoemde noordelijke scenario: vloer, plafond en achtergrond zijn dan slechts minimaal verlicht. In het zuidelijke scenario gaan dan weer juist alle lichten aan, waardoor het beeld zelf als het ware een lichtbron wordt..

De lichtfactor is erg belangrijk voor de Pietà. Michelangelo zelf had er al goed over nagedacht, zegt Pietro Zander, directeur van de kerkfabriek van Sint-Pieter, in onderstaand videofilmpje.

Michelangelo heeft de marmeren oppervlakken zorgvuldig gladgestreken, zodat slechts een handvol  kaarsen het werk kan 'aansteken'. Pietro Zander

Michelangelo Buonarotti (1475-1564) was pas 24 toen hij zijn Pietà (Italiaans, medelijden) uit marmer kapte. Opvallend aan de sculptuur is dat Michelangelo Maria zo jong uitbeeldde. Ze lijkt in haar verstilde verdriet bijna jonger dan haar zoon Jezus.

Bekijk hieronder de video die VaticanMedia over de nieuwe lichtinstallatie maakte.

Bron: VaticanNews, kro.nl