'Musea Brugge' koopt belangrijk 18de-eeuws schilderij

'Musea Brugge' heeft een schilderij van Joseph-Benoît Suvée kunnen aankopen met de voorstelling van de Geboorte van de Maagd Maria. 
17/03/2022 - 15:53
‘De Geboorte van de Maagd’ van Joseph-Benoît Suvée
‘De Geboorte van de Maagd’ van Joseph-Benoît Suvée © Musea Brugge

Musea Bruggeheeft een voorstudie aangekocht voor het grote doek van Joseph-Benoît Suvée, dat vandaag te zien is in de Assumptiekerk in Parijs. Volgens de museumleiding was het schilderij oorspronkelijk bedoeld voor de intussen verdwenen Recolettenkerk van Ieper. Het is meteen het eerste schilderij van Suvée met een religieus onderwerp in onze collectie, legt Musea Brugge uit.

Kenners beschouwen ‘De Geboorte van de Maagd’ als Suvées meesterwerk op het vlak van religieuze schilderkunst. Musea Brugge

Joseph-Benoît Suvée(Brugge 1743 – Rome 1807) maakte in zijn carrière meerdere grote religieuze schilderijen. Maar daarvan zijn er slechts weinig in Vlaanderen bewaard gebleven. De Verrijzenis van Christus, dat zich in de Brugse Sint-Walburgakerk bevindt, is sinds 2020 als topstuk geklasseerd door de Vlaamse Gemeenschap. In de Sint-Maartens- en Sint-Niklaaskerk van Ieper hangt een ander interessant schilderij van Suvée: De aanbidding door de engelen.

De Geboorte van de Maagd werd geschilderd op een kantelmoment in zijn carrière, toen Suvée officieel erkend werd door de Franse Académie Royale en voor het eerst deelnam aan het Salon in het Louvre. Het doek is echter nooit tot zijn bestemming in Ieper geraakt. Laurence Van Kerkhoven, conservator schilderkunst bij Musea Brugge: In 1779 had Suvée het schilderij met de Geboorte van de Maagd in Parijs afgewerkt. Hij presenteerde zijn doek op het Parijse Salon van 1779, voordat het samen met ‘De aanbidding door de engelen’ na afloop van het Salon naar Ieper zou gezonden worden. Maar wegens onenigheid tussen de kunstenaar en de opdrachtgevers omtrent de prijs, bleef het werk uiteindelijk in Parijs. 

De voorstudie voor de Geboorte van de Maagd bleef tot het einde van zijn leven bewaard in zijn atelier. De afgebeelde scène speelt zich af in de woning van Anna en Joachim, de ouders van Maria. Alle aandacht gaat uit naar de centrale figurengroep met het pasgeboren kind in de armen van haar voedster. Het schilderij werd pas in 2016 herontdekt bij de nakomelingen van Veyrenc. Daarna kwam het terecht op de kunstmarkt. Musea Brugge kon het recent aankopen in Parijs bij Galerie Jacques Leegenhoek.

Bron: Musea Brugge