Orthodoxe zuster heeft vragen bij toewijding Oekraïne aan Maria
De in de VS geboren Russisch-orthodoxe zuster, theologe en expert Byzantijnse liturgie Vassa Larin bestempelt de benadering van de Russisch-orthodoxe patriarch Kirill van Moskou van de oorlog in Oekraïne als een vreselijke en afschuwelijke zaak. De zuster woont en werkt in Wenen. Zij is bekend als presentatrice van de podcast- en videoserie Koffie met zuster Vassa en is tevens lid van de liturgische en kerkelijke commissies van de Russisch-orthodoxe Kerk. Momenteel helpt zij actief in de opvang van een Oekraïense katholieke moeder en haar twee kinderen.
De ideologie van Russkii Mir
De manier waarop patriarch van Moskou met de Russische invasie omgaat, bestempelt zr. Vassa als een verschrikking. Net als Poetin, zegt ze, promoot de patriarch de leer van Russkii Mir (Russische wereld), met een speciale status voor de Russisch-orthodoxe Kerk en de Russische natie die nauw moeten samenwerken om politiek en spiritueel niet alleen Rusland, maar alle Russischsprekenden te verenigen, inclusief diegenen die nauw met hen verwant zijn: Oekraïners en Wit-Russen.
‘Foute’ ecclesiologie op basis van etniciteit
Zr. Vassa heeft vooral voor deecclesiologie van Kirill geen goed woord over, omdat hij etnische afkomst als criterium voor kerkelijk lidmaatschap ziet. Dat is onchristelijk, al proberen patriarch Kirill en president Poetin zich achter een christelijke taal te verschuilen en zichzelf voor te stellen als verdediger van de traditionele christelijke waarden. De Kerk is een mysterie van eenheid, die gebaseerd is op de eenheid van het Lichaam van Christus. Het behoort juist tot de opdracht van het christendom om zich te richten tot alle volkeren, en niet tot slechts één, uitverkoren volk van één bloedlijn. Helaas is de Russisch-orthodoxe Kerk in deze val getrapt, waardoor haar boodschap van ondergeschikt belang is geworden.
Bedenking bij toewijding aan Maria
De orthodoxe zuster vertelt nog dat zij grote bewondering heeft voor paus Franciscus. Maar zij heeft twee fundamentele bedenkingen bij zijn plan om Rusland en Oekraïne morgen toe te wijden aan het Onbevlekte Hart van Maria. Allereerst is er het feit dat beide volkeren hierbij zelf maar weinig inspraak hebben gehad. Je kan maar moeilijk toegewijd worden aan het heilige, zonder uitdrukkelijke toestemming zoals ook bepaald is in nr. 945 van de Catechismus van de Katholieke Kerk. Haar tweede bezwaar is dat het een toewijding betreft aan het Onbevlekte Hart van Maria. Maar dat is niet iets waaraan orthodoxe christenen – toch de meerderheid van de christenen in zowel Oekraïne als Rusland – zich zouden wijden, omdat dit juist is gebaseerd op het rooms-katholieke dogma van de Onbevlekte Ontvangenis. De katholieke doctrine beweert dat Maria werd verwekt zonder de smet van de erfzonde. Maar die visie wordt niet gedeeld door de orthodoxe Kerken. Vanuit haar ervaringen met de Oekraïense vluchtelingen in Wenen voegt zij nog persoonlijk de bemerking toe dat vele van die Oekraïense christenen het niet fijn vinden dat ook Rusland aan Maria wordt toegewijd. Maar dat neemt volgens haar niet weg dat zowel katholieken als orthodoxen een grote toewijding hebben aan Maria en zich toevertrouwen aan haar bescherming. Oekraïners hebben alle vertrouwen erin dat Zij de bevolking van het land niet in de steek zal laten.
Bron: CNS