Plan voor vak interlevensbeschouwelijke dialoog roept vragen op

De levensbeschouwingen hebben bedenkingen bij het plan van de Vlaamse regering om levensbeschouwelijk onderwijs in het officiële net om te gooien.
02/10/2024 - 15:15

In haar regeerakkoord zegt de nieuwe Vlaamse regering dat ze de aparte levensbeschouwelijke vakken in het officieel onderwijs wil vervangen door 'twee uur interlevensbeschouwelijke dialoog in het basis en secundair onderwijs'. 

Ze motiveert dat met een praktische reden: 'Het opsplitsen van leerlingen in het officieel onderwijs per levensbeschouwing is organisatorisch moeilijk.' 

Het gaat voor alle duidelijkheid alleen over officiële scholen georganiseerd door de overheid en niet over scholen van het katholieke net. 

De Erkende Instanties & Vereniging van de levensbeschouwelijke vakken (EI&V) drukken in een gezamenlijke mededeling hun 'verbazing' uit over het plan en sommen een reeks van vragen op.

  • Is dit voorstel niet in strijd met de grondwettelijk gegarandeerde vrije keuze van ouders en leerlingen voor een levensbeschouwelijk vak?
  • Hoe kunnen kinderen en jongeren onderling in interlevensbeschouwelijke dialoog gaan zonder dat zij eerst onderlegd worden in hun eigen godsdienst of niet-confessionele zedenleer?
  • Wat met de huidige leraren en met de studenten die zich voorbereiden op het geven van een levensbeschouwelijk vak? 

De levensbeschouwingen vragen een dringend onderhoud met de nieuwe minister van onderwijs Zuhal Demir (N-VA) om ouders en leraren zo snel als mogelijk duidelijkheid te verschaffen. 

Ze verwijzen ook naar hun gezamenlijk memorandum waarin ze voor de verkiezingen een lans braken voor levensbeschouwelijk onderwijs in het officiële net om 'kinderen en jongeren kansen te bieden tot persoonlijke ontwikkeling en hen te versterken in democratisch burgerschap'.

De mededeling is ondertekend door vertegenwoordigers van de 7 erkende erediensten en de niet-confessionele levensbeschouwing.

  • Comité Anglicaans godsdienstonderwijs: Lay-canon Ann Turner, voorzitter
  • Het Centrum voor Islamonderwijs: Mevr. Aysel Bayraktar, voorzitter
  • De erkende instantie van de Israëlitische godsdienst: Dhr. Wolf Ollech
  • De Raad voor Inspectie en Kwaliteitszorg niet-confessionele Zedenleer: Dhr. Sylvain Peeters, voorzitter
  • Pedagogische commissie van de Orthodoxe Kerk in België: Mgr. Athenagoras Peckstadt, voorzitter
  • Comité Protestants-Evangelisch Godsdienstonderwijs: Ds Eric Corthauts, voorzitter
  • De erkende instantie van de Rooms-Katholieke Godsdienst: Mgr. Johan Bonny, voorzitter