Prachtig geïllustreerde Angelsaksische studiebijbel

'Wij hebben getracht om de mooiste Bijbel te maken die ooit voor massadistributie werd gedrukt', zegt initiatiefnemer Word on Fire.
18/10/2020 - 11:00
De nieuwe fraaie Angelsaksische studiebijbel
De nieuwe fraaie Angelsaksische studiebijbel © Word on Fire

De nieuwe luxueuze Engelstalige Bijbeluitgave van Word on Fire tracht met een combinatie van Bijbelteksten, Bijbelcommentaren en afbeeldingen uit de religieuze kunst een nieuw publiek, dat nauwelijks vertrouwd is met de Bijbel, warm maken om de Bijbel te lezen en de schoonheid ervan te ontdekken. Het basisconcept voor deze nieuwe Bijbeluitgave ontstond bij Michael Stevens en Nicolas Fredrickson, twee vrienden die wekelijks voor Bijbelstudie samenkomen. Zij ergerden zich onder meer aan de goedkope materialen waaruit de moderne Bijbels zijn gemaakt en de kleine druk, waardoor de teksten vaak nauwelijks te lezen zijn.

Zelfs mijn lederen Bijbel begon al na een paar jaar af te pellen en uit elkaar te vallen, al moet ik erkennen dat ik dit exemplaar intensief heb gebruikt. Maar het werd snel duidelijk dat ik deze Bijbel niet in een behoorlijke toestand aan mijn  kinderen zou kunnen doorgeven, vertelt Nicolas Fredrickson. Hij is een Bijbelfanaat die door de jaren heen een hele collectie Bijbels verzamelde om de verschillende vertalingen en commentaren te kunnen vergelijken. Zo maakte hij ook kennis met de wereld van de Premiumbijbels, die gemaakt worden met materiaal van de hoogste kwaliteit. Maar al die uitgaven waren protestants.

Fredrickson besloot zijn ervaring als ervaren typograaf te bundelen met die van Stevens, die grafisch ontwerper is. De samenwerking bracht ons op het idee voor een Bijbeluitgave die het besef van en de waardering voor de enorme traditie van sacrale kunst, architectuur en kerkelijke design zou doen herleven. 

Inspiratie voor de nieuwe publicatie haalden de initiatiefnemers onder meer uit de verluchte manuscripten uit de middeleeuwen.

Op hetzelfde moment was Word on Fire aan het broeden op een meervoudige uitgave van de Bijbel. De mediaorganisatie, die digitale en traditionele media gebruikt om het katholicisme bij een breed publiek te introduceren, was op zoek naar grafische ontwerpers die zouden helpen bij het creatieve proces. De organisatie beschouwt het als zijn missie om mensen te bereiken die geen lid zijn van een kerk en om hen met de Bijbel en de basisinzichten van het katholicisme in contact te brengen.

Senior uitgever Brandon Vogt speelde met het idee om een prachtige Bijbel uit te geven, met een selectie van kerkelijke kunst. Gaandeweg realiseerde hij zich ook dat de Bijbeluitgaven doorgaans compact en dicht op elkaar gedrukt zijn, waardoor zij vaak moeilijk leesbaar zijn. De idee ontstond voor een Bijbel die een lust voor het oog en voor de geest zou zijn. Wij wilden ons laten leiden door schoonheid en een prachtige Bijbel uitgeven. Die uitgaven zouden wij voorzien van Bijbelcommentaren voor mensen die de Bijbel voor het eerst lezen.

Uiteindelijk zochten Stevens en Fredrickson contact met Word on Fire. Vogt maakte hen duidelijk dat hij zich voor de uitgave van de gepopulariseerde studiebijbel niet wilde beperken tot de commentaren van de kerkvaders. Die moesten aangevuld worden met de inzichten van moderne figuren zoals de bekende Britse schrijver Gilbert Keith Chesterton. De zoektocht leverde 300 stukjes commentaar op. Daarna ging onder leiding van Stevens een zoektocht van start naar gepaste kunstwerken, waarvan er telkens een tiental ter illustratie van de evangeliën zouden gebruikt worden. Wij hebben bovendien geprobeerd om de publicatie ook aantrekkelijk te maken voor de meer doorgewinterde liefhebber van sacrale kunst. Fredrickson nam het grootste deel van de pagina-indeling van de Bijbel voor zich, onder meer het plaatsen van de commentaar op de juiste plaats in de Bijbel. Hij maakte ook werk van het Angelico-lettertype, een nieuw lettertype dat speciaal voor deze Bijbel is gemaakt, en zocht manieren om de leesbaarheid van de Bijbel te vergroten. Uiteindelijk werd nog contact gezocht met het bedrijf Legatoria Editoriale Giovanni Olivotto (LEGO), een familiebedrijf met een ambachtelijke werkplaats en een lange traditie in het produceren van hoogwaardige Bijbels.

Het uiteindelijke resultaat mag gezien worden. In een van de promotievideo’s beschrijft bisschop Barron deze Bijbeluitgave als een kathedraal in drukvorm. De schoonheid van de hele Bijbel is bedoeld om de lezer door deze betoverende schoonheid tot een ontmoeting met God te lokken.

Bron: CNA

Bekijk hieronder de promotievideo van Wordon Fire.