Reformatie betekende scheur, geen definitieve breuk
Mensen kunnen samen in één bed liggen en zoveel beweging maken dat het laken scheurt. Dat is precies wet er is gebeurd in de Reformatie. Het was de Antwerpse bisschop Johan Bonny die de vergelijking maakte afgelopen woensdag op een debat over religie en vernieuwing van het Davidsfonds, de KU Leuven, de Evangelische Theologische Faculteit (ETF) Leuven en Stichting Refo500 in Leuven. Het debat werd gemodereerd door Tertio-hoofdredacteur Geert De Kerpel.
Het tragische is dat er scheuring kwam. De twee stukken in de Kerk horen toen en nu bij elkaar, stelde mgr. Bonny.
Soms lijkt het alsof de wegen van Rome en de Reformatie uit elkaar zijn gegaan. Dat is voor een groot deel waar, bevestigde mgr. Bonny. Maar nog belangrijker is dat de christelijke Kerken na de Reformatie zijn doorgegaan en met elkaar opgetrokken zijn. Samen zijn wij door Verlichting en rationalisme gegaan, samen zijn we eruit gekomen en proberen we nu van Europa een project te maken. We zijn in dit alles meer aan elkaar verwant dan we denken. Voor de Antwerpse bisschop is het duidelijk dat de omgang met de islam een grote uitdaging vormt voor de christelijke Kerken. Maar daarover verschillen we onderling soms sterk.
Prof. dr. Mechteld Jansen, rector van de Protestantse Theologische Universiteit, benadrukte de vrijheid als centraal begrip bij Maarten Luther. De christen is vrij van allerlei grote hiërarchieën zodat hij niet meer gebukt hoeft te gaan onder angst van een straffende God. Luther leerde dat de Bijbel er voor iedereen is. Niet alleen voor de elite.”
Jürgen Mettepenningen, bisschoppelijk gedelegeerde onderwijs van het aartsbisdom, pleitte voor een herbronning. Het was Luther niet te doen om vernieuwing van de Kerk, maar om herstel van de oudste bronnen in de Kerk: de Schrift en Christus. Als die in de knel komen, staan er altijd mensen op om kritiek te spuien.
Prof. Patrick Nullens, rector van de Evangelische Theologische Faculteit in Leuven, legde een verband met de actualiteit. De meesten van onze tijd zouden diep atheïst geworden zijn, Luther niet. Zijn ervaring bracht hem juist tot een vernieuwde theologie. Ook in Vlaanderen zijn velen ontgoocheld over de kerk. Vlaanderen is postkatholiek en geseculariseerd. Het geloof wordt als iets subjectiefs ervaren. De Reformatie was daarentegen een waarheidsdebat dat gevolgen had voor de eeuwigheid. Luther leert ons de kracht van een doorleefd geloof dat zich baseert op de Bijbel.
Bron: Reformatorisch Dagblad