Tertio over het gebruik van religie in computergames
Assassin’s Creed, BioShock Infinite, Age of Empires ... Het zijn maar enkele voorbeelden van razend populaire games die door miljoenen mensen worden gespeeld, en waarin het religieuze een belangrijke rol heeft in de spelervaring. Dat is geen nieuw gegeven. Het is al zo sinds het ontstaan van games. Lars de Wildt, onderzoeker aan het Instituut voor Mediastudies van de KULeuven, onderzocht de representatie en beleving van religie in computergames via een bevraging van zowel spelers als makers van games. De vraag is waarom en hoe makers en spelers die religieuze elementen beleven.
Waarom maken ontwerpers zo gretig gebruik van religie bij het uitwerken van games?
Daar zijn drie redenen voor, antwoordt Lars de Wildt. Een eerste is traditie. Sinds de jaren 1980 worden games gemaakt door Amerikaanse en Europese nerds, om het zo te zeggen. Die werken met elementen uit de eigen cultuur, zoals de christelijke traditie of het oeuvre van Tolkien. Games ontwikkelen vraagt een grote investering, dus er worden maar weinig risico’s genomen. Vandaar dat de representatie van religie binnen een bepaald kader blijft. Een tweede reden is dat religie het makkelijk maakt bepaalde zaken te verklaren. Als een priester helende krachten heeft, dan begrijpen spelers dat zonder veel uitleg. Dat scheelt aan tijd en ruimte voor ontwikkelaars van games. Tenslotte zie je in spellen zoals Assassin’s Creed dat religieuze elementen in de verhaallijn worden gebruikt. De appel van Eden bijvoorbeeld wordt dan een technologische restant van een vorige verdwenen beschaving. Elke nieuwe editie van het spel licht de tip van de sluier een beetje op. Je hebt dat ook in de boeken van Dan Brown.
Invisible religion
Terwijl het kerkbezoek afneemt in het Westen, ziet men een heropleving van het religieuze buiten de Kerk. Past de populariteit van religieuze elementen in games binnen die trend?
Het past in elk geval binnen wat we ‘invisible religion’ noemen, zegt Lars de Wildt. Religie verliest terrein als het aankomt op kerkbezoek en kerkelijke rituelen. Maar tegelijk krijgt het religieuze vorm buiten de kerk. Dat kan tijdelijk zijn, zoals in een game, of in allerlei new age-praktijken.
Er leeft een behoefte aan hertovering van de wereld onder de mensen. Lars de Wildt