Tomáš Halík: ‘Wij staan aan vooravond van nieuwe Reformatie’

Volgens Halik moet de Kerk haar angst overwinnen en nieuwe manieren zoeken om het Evangelie te verkondigen.
15/09/2023 - 11:14
Tomas Halík met paus Franciscus
Tomas Halík met paus Franciscus © Vatican Media

Volgens de Tsjechische theoloog  Tomáš Halík staat het christendom aan de vooravond van een nieuwe Reformatie. Hij vertelde dat aan de algemene vergadering van de Lutherse Wereldfederatie, die momenteel in Krakau voor overleg samen is. Ze zal er ook een nieuwe voorzitter kiezen.

Halík: ‘De door paus Franciscus geplande synodale hervorming kan een veel ingrijpender impact hebben dan wordt aangenomen. Ik ben ervan overtuigd dat we hier mogelijk aan het begin staan van een nieuwe Reformatie van het christendom, voortbouwend op zowel het Tweede Vaticaans Concilie als de pinksterheropleving van het mondiale christendom. Maar de hervorming van de Kerk moet veel ingrijpender zijn dan louter een hervorming van de instituties. 

‘Er is nood aan een herontdekking van de spirituele en existentiële dimensies van het geloof.’

Volgens Halík is er in Europa in het algemeen angst voor identiteitsverlies. Landen als Rusland kampen met een economische, morele en demografische crisis. ‘Populisten, nationalisten en religieuze fundamentalisten spelen daar handig op in en proberen die angst uit te buiten.’ Halik uit felle kritiek op het nationaal messianisme van de Russische president en het patriarchaat van Moskou. Maar volgens hem heeft de Russisch-orthodoxe Kerk door zijn identificatie met het bewind een zware hypotheek gelegd op de toekomst. 

Halík meent nog dat het een van de belangrijkste uitdagingen van de kerken in Europa is om moderne manieren te vinden om het Evangelie te verkondigen. Daarbij mogen wij ons niet gedragen als de arrogante eigenaar van waarheid, zegt hij. ‘Het doel van de missie is niet om nieuwe kerkleden te werven en hen in bestaande structuren te dwingen. Veel belangrijker is een wederzijds verrijkende dialoog – niet in de laatste plaats met mensen met een ander geloof of zonder geloof.’

Bron: KNA/Katholisch.de/Kathpress.at