Verdeeldheid over kerkmeubilair van Parijse Notre-Damekathedraal

De 5 nieuwe artistiek-liturgische blikvangers moeten klaar zijn tegen de heropening van de kathedraal op 8 december 2024.
29/06/2023 - 11:26
Notre-Dame Parijs
Notre-Dame Parijs © Philippe Keulemans

Met de grote, uitslaande brand op de avond van 15 april 2019 in de Notre Damekathedraal ging niet enkel het dak en een deel van de façade van de monumentale kathedraal in de Franse hoofdstad verloren, maar ook een aanzienlijk deel van het interieur. Een groot deel van de kerkmeubels gingen bij de brand verloren, ook al zijn vele vrijwilligers en de brandweer erin geslaagd om de belangrijkste kunstwerken uit de kerk te redden. 

Op vrijdag 23 juni werd het nieuwe liturgische meubilair voorgesteld dat geselecteerd is door het bisdom Parijs en aartsbisschop Laurent Ulrich, na de raadpleging van een artistieke commissie. Het betreft een gebogen altaar, een designcathedra, een zeer verfijnde lessenaar, een gestileerd tabernakel en een nieuw reliekschrijn. Alle kerkmeubels worden uitgewerkt in donker, massief bruin brons. Voor de vormgeving van het meubilair wordt een beroep gedaan op bekende ontwerpers van sacrale kunst, zoals de ontwerper Guillaume Bardet of Ionna Vautrin, die de stoelen zal ontwerpen. De kunstenaar Sylvain Dubuisson is aangesproken om een reliekschrijn te ontwerpen om de doornenkroon van Christus te huisvesten. 
 
Maar volgens de Franse krant La Croix bestaat er over het nieuwe kerkmeubilair allesbehalve eensgezindheid. “Het is duidelijk dat de verfijnde stijl, die door sommigen als (te) sober wordt omschreven, niet iedereen kan overtuigen. Zo werd volop kritiek geleverd op het sociale medium Twitter, waar al snel de hashtag #saccageNotreDame de ronde deed. Critici verwijten ook dat er voor belangrijke sacrale voorwerpen, zoals het reliekschrijn voor de doornenkroon van Christus met toch een van de kostbaarste relikwieën uit de hele geschiedenis van het christendom, geen wedstrijd werd uitgeschreven. Er is ook kritiek omdat het nieuwe kerkmeubilair te abstract is en omdat het geen recht zou doen aan de grandeur van de kathedraal. Op Facebook zijn er dan weer verwijten omdat men bij het ontwerp van het altaar vergeten lijkt te zijn dat dit toch de aanwezigheid van Christus moet uitbeelden. 

Toch wordt er bij de restauratie van het interieur van de kathedraal naar gestreefd om recht te doen aan het ontwerp van voor de brand dat werd uitgewerkt door de architect Viollet-le-Duc. Aartsbisschop Laurent Ulrich van Parijs kondigde aan dat bij de keuze van het liturgisch meubilair gestreefd wordt naar 'edele eenvoud',  respectvolle en waardige ondersteuning van het gebed en eerbied voor de liturgie van de katholieke Kerk. Tegelijk moet de gerestaureerde kathedraal openheid en gastvrijheid uitstralen naar alle toekomstige bezoekers. 

Bron: La Croix