‘Wie een kerk bouwt, bouwt voor de eeuwigheid’
De Zwitser Mario Botta (1943) heeft met tientallen ontwerpen internationale faam vergaard. Zo tekende hij onder meer de plannen voor het kantoren- en appartementencomplex La Fortezza in Maastricht, het Museum voor Hedendaagse Kunst in Shibuya-ku (Tokio) of het Museum of Modern Art in San Francisco.
Van catacomben tot de moderne tijd
Zijn nieuwste ontwerp is een katholieke kerk in de Koreaanse hoofdstad Seoel. Dat hij het aanbod om de kerk te ontwerpen aanvaarde, is niet toevallig. Botta zegt dat die gebedsplaatsen, waarvan hij er al 25 verspreid over de hele wereld heeft ontworpen, voor hem een speciale betekenis hebben: Het stelt mij in staat om aan te sluiten bij bijna tweeduizend jaar bouwgeschiedenis, beginnend bij de catacomben, over de middeleeuwen en de barok tot de moderne tijd. Doorheen al die eeuwen hebben architecten telkens opnieuw hun tijd geherinterpreteerd vanuit het standpunt van de Kerk. Ook zelf heb ik er een sterke voorkeur voor om in deze tijd plaatsen van stilte, meditatie, gebed en bezinning te ontwerpen en die in te richten op een manier die overeenstemt met de tijd.
Geestelijke erfgenaam van Le Corbusier
De Zwitserse architect, die in 1970 in Lugano met een eigen architectenbureau van start ging en die Le Corbusier als een van zijn belangrijkste inspiratiebronnen noemt, is ervan overtuigd dat een architect die een kerk bouwt niet per definitie christen hoeft te zijn. Architecten lezen en herinterpreteren hun tijd en leggen die vast in gebouwen en met materialen die hun tijdsgeest weerspiegelen. Elke godsdienst heeft het recht om eigen gebedsplaatsen te bouwen. In deze multiculturele en multireligieuze tijd moet het even vanzelfsprekend zijn dat architecten gebiedsplaatsen voor gelovigen van verschillende godsdiensten kunnen bouwen.
Functioneel
Ik probeer telkens de wensen op de best mogelijke manier gestalte te geven. Als men mij vraagt om een synagoge te bouwen, dan bouw ik een synagoge die heel verschillend is van de kerken die ik bouw. In zo’n synagoge staat het lezen van de Thora centraal. Daarom staat die in de synagoge centraal, terwijl een kerk rondom het altaar is gebouwd. Bij het ontwerpen van elke gebouw is het essentieel om de functie van dat gebouw voor ogen te houden. Als ik een concertzaal bouw, dan is de akoestiek van primordiaal belang. Het is de taak van de architect om steeds de beste oplossing te vinden.
Bouwen voor de eeuwigheid
Mario Botta vertelt nog dat hij persoonlijk een grote voorliefde heeft voor de middeleeuwse kerken, maar evenzeer die van de moderne tijd. Een architect, een goede architect, kan een ruimte ontwerpen die het beste geschikt is voor de functie die zij zal vervullen. Anders is hij geen goede architect. Voor Seoel probeer ik een waardig en geschikt gebouw te ontwerpen. Maar het komt natuurlijk mij niet toe om te oordelen of het ook mooi is.
Bron: Kipa-Apic