Hans Geybels: ‘Christelijke stem in media mag luider klinken’
Wat is Logia precies?
Hans Geybels • Logia ontstond 10 jaar geleden vanuit de bekommernis om de christelijke stem vaker aan bod te brengen in de media. Wij helpen onze leden om hun visie en expertise te vertolken over uiteenlopende maatschappelijke thema’s: van armoede en ongelijkheid over psychologie, ouderen en gezinsleven tot onderwijs, openbare ruimte, klimaat, economie en zelfs sport.
Die veelheid aan thema’s vind je ook terug in het boek Tegen de stroom (Averbode, 2021), dat een mooi beeld geeft van de bijdragen van Logia in kranten en andere media over de jaren heen.
Hopelijk spoort het boek andere christenen aan om met hun visie, bezield door het evangelie, naar buiten te komen.
Ons doelpubliek is niet uitsluitend christelijk. Voor degenen die niet vertrouwd zijn met het christendom kan het boek een eye-opener zijn, omdat het laat zien hoe christenen hun inspiratie ernstig nemen en hoe die hen inspireert in hun dagelijks leven.
Vanwaar de titel ‘Tegen de stroom’?
Wij merken dat we als christenen vaak een alternatieve visie kunnen aanreiken die ontbreekt in het maatschappelijk debat. Bijvoorbeeld, gedurende de hele coronacrisis zijn alle ogen gericht op de overheid. Welke beslissingen nemen ze en is dat wel goed? Maar in het eerste artikel van het boek, door Elisabeth Eneman, verschuift de focus verrassend naar de vraag: Wat kan ik doen?
Ze zegt iets heel eenvoudig: ‘Als je een subsidie hebt ontvangen van de overheid die je niet nodig hebt, schenk het geld dan weg.’
Dat is een stem die ontbrak in de eerste golf. Met de bijdragen in de media proberen we dus wel degelijk een verschil te creëren. Dat dit verschil soms heel zichtbaar is, merken we aan de reacties die de auteurs soms krijgen op hun bijdrage.
Hoe sterk of zwak klinkt de christelijke stem en die van de kerk vandaag in de media, vind je?
Er is nog veel werk aan de winkel. De kerk komt heel weinig aan bod in de Vlaamse algemene media. Eigenlijk enkel problemen of curiositeiten komen ter sprake. Als paus Franciscus een nieuwe encycliek uitbrengt, wordt daaraan geen aandacht geschonken. Vergelijk eens met La Libre Belgique! Daar wordt om de 2 à 3 dagen nieuws uit de kerk gebracht en heus niet alleen als het gaat om problemen of curiositeiten.
Tekst gaat verder onder de banner.
Maar het is ook niet allemaal zo negatief, want er is wel degelijk een evolutie te zien. Tien jaar geleden was er haast alleen een focus op het negatieve. De oude garde journalisten die een eitje te pellen had met de kerk is er nu niet meer.
Nu is er een grotere openheid. Bijvoorbeeld toen de paus naar Irak reisde, dat kwam heel uitgebreid aan bod, ook in de visuele media.
Het is sedert Johannes Paulus II geleden dat een pausreis nog zo uitgebreid in het nieuws kwam.
Wat betreft de christelijke stem, die horen we ook absoluut te weinig. We merken daar ook een grotere openheid voor bij jonge redacteurs vandaag. Zij maken zonder vooroordelen een onderscheid tussen wat goed is en wat niet. Ze knappen niet af op een tekst waarin verwezen wordt naar een verhaal uit het evangelie. Maar het mag niet bij de haren getrokken zijn, het moet gewoon kloppen.
Een keer schreef iemand van Logia een opinie over de opvoeding van zijn kinderen, waarbij hij inspiratie haalde uit de parabel van de talenten. Wat een origineel verhaal, was de reactie van de redacteur in kwestie.
Hoe probeert Logia daar iets aan te doen?
Wij zijn er echt van overtuigd - steeds meer en meer - dat christenen iets te vertellen hebben in deze samenleving, dat de verhalen uit het evangelie de samenleving mooier kunnen maken. Jezus zegt: Ik ben de weg, de waarheid en het leven.
Als christenen moeten we overtuigd zijn van de dingen die wij te bieden hebben, zonder een arrogante, maar ook zonder een defensieve houding aan te nemen.
Daarom willen wij christenen zoveel mogelijk aanmoedigen om hun opinie aan te bieden aan de samenleving. Onze mening is dat we dit best op een zo constructief mogelijke manier doen. Daarmee bedoelen we: niet op de man spelen, maar op de bal. Er wordt al zoveel met de vinger gewezen, zeker in de media. De manier waarop we onze stem laten horen, moet ook christelijk zijn. Wij geloven dat we zo het meeste mensen aanspreken.
Wat zou je christenen aanraden die graag een luidere christelijke stem zouden horen?
Het is een plicht van elke christen om actief deel te nemen aan wat er reilt en zeilt in de samenleving. We kunnen dat alleen maar stimuleren. Te meer daar onze samenleving meer en meer in neoliberale richting voortholt. Met als gevolg: een kloof tussen rijk en arm die vergroot, steeds meer persoonlijke verantwoordelijkheid, steeds meer problemen met de ervaring van zin en betekenis, steeds meer politiek correct denken.
Als christenen hebben we wel een ander verhaal te vertellen. Zonder blozen durven we zeggen dat dit verhaal ook voor niet-gelovigen of andersgelovigen heel aantrekkelijk kan zijn en garanties biedt voor een echte samenleving. Een nadruk op zorg, barmhartigheid, verantwoordelijkheid, wederkerigheid enzovoort.
Welke rol vervult Kerknet op dit vlak volgens jou?
Kerknet is een heel belangrijk kanaal met vele volgers. Het heeft een ruim aanbod van artikelen van praktische informatie en actualiteit uit de kerkelijke wereld tot spiritualiteit. En het is eigentijds. We mogen niet vergeten dat mensen die vandaag de weg zoeken naar de kerk, dit zullen doen via google en niet via hun lokale parochie. Daarnaast is Kerknet van groot belang voor het beeld van de kerk voor buitenstaanders. In onze ogen dus missie bereikt!
Hoe het nog beter kan? Moeilijk te zeggen, al moeten we toegeven dat het soms moeilijk is om iets terug te vinden omdat de site zoveel te bieden heeft.
Paul Quirynen, Hans Geybels en Aglaja Bornauw (red.), Tegen de stroom, Averbode, 2021.