- Zo gaat het rijmpje uit de catechismus:
Bovenal bemin één God.
Zweer niet ijdel, vloek noch spot.
Heilig steeds de dag des Heren.
Vader, moeder zult gij eren.
Dood niet, geef geen ergernis,
Doe nooit wat onkuisheid is.
Vlucht het stelen en bedriegen.
Ook de achterklap en 't liegen.
Wees steeds kuis in uw gemoed.
En begeer nooit iemands goed. - In de Bijbel vind je de 10 geboden onder meer terug in Exodus 20, verzen 1 tot en met 17:
Toen sprak God al de woorden die hier volgen.
`Ik ben Jahwe uw God, die u heb weggeleid uit Egypte, het slavenhuis.
Gij zult geen andere goden hebben, ten koste van Mij. [...]
Gij zult de naam van Jahwe uw God niet lichtvaardig gebruiken; [...]
Denk aan de sabbat; die moet heilig voor u zijn. [...]
Eer uw vader en uw moeder. Dan zult gij lang leven op de grond die Jahwe uw God u schenkt.
Gij zult niet doden.
Gij zult geen echtbreuk plegen.
Gij zult niet stelen.
Gij zult tegen uw naaste niet leugenachtig getuigen.
Gij zult uw zinnen niet zetten op het huis van uw naaste; gij zult uw zinnen niet zetten op de vrouw van uw naaste, niet op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, op niets wat hem toebehoort. - Waarom ronden we deze geboden af tot 10? De telling is niet zo eenduidig en verschilt onder joden, protestanten en katholieken, maar iedereen rondt af naar 10. Dat komt omdat de Bijbel zelf ze omschrijft als ‘10 geboden’ of beter ‘10 woorden’. Het Grieks gebruikt de term decaloog.
- Een andere mogelijke vertaling zou zijn: 10 leidraden. Er zijn immers geen sancties verbonden aan de geboden of verboden. Wel wordt de decaloog voorgesteld als leidraden voor een gelukkig leven.
- De gave van de 10 geboden of Thora is hét fundament van het Joodse volk, dat op dat moment onder de leiding van Mozes een doortocht maakt door de woestijn, een levensles van formaat. Hier wordt het eerste verbond een feit. (Het tweede verbond is dan het Nieuwe Testament.)
- In de leerplannen godsdienst staat de catechese over de tien geboden zowel in de basisschool als in het middelbaar op het programma. Ze worden beschouwd als een baken voor ethisch handelen. Een soort Universele Verklaring over de Rechten van de Mens dus, maar dan van 3.000 jaar geleden.
Bron: Parochie Heilige Lieven Gent-Noord