Bijbel van A tot Z ~ F van feestkleed
Ook een nieuwe jurk of pak gekocht voor Kerstmis? Of hield je het liever casual? In de Bijbel vraagt een feest om gepaste kledij, een groot feest des te meer. Mooie kleren tonen én vergroten de feestvreugde.
Dat is ook wat Herodes Agrippa doet wanneer hij zitting moet houden voor een belangrijke bestuurszaak. Lucas schrijft (in Handelingen 12,21): Op de overeengekomen dag nam Herodes in zijn koninklijke gewaad plaats op zijn troon en sprak het volk toe.
En wanneer de ‘verloren zoon’ terugkeert naar zijn vader, krijgt hij een mooi gewaad aangereikt en wordt hem een ring aan de vinger geschoven (Lucas 15,22).
Jezus ‘kleedt’ een bezetene en wordt zelf ontkleed
Verzorgde kleding is niet alleen belangrijk bij feesten, maar is ook een uitdrukking van menselijke waardigheid en integriteit. Zo wordt verteld van een man die totaal verward tussen de grafspelonken doolde en die na zijn ontmoeting met Jezus helemaal genezen is. Als blijk daarvan schrijft Marcus: De stadsbewoners kwamen bij Jezus en zagen de bezetene daar zitten, gekleed en bij zijn volle verstand. (Mc 5,15).
Het is daarom mensonwaardig om iemand zijn kleren af te nemen en hem /haar zo voor schut te zetten. Dat is wel wat er met Jezus gebeurt in de nacht dat hij door het Sanhedrin verhoord wordt.
Marcus schrijft: Nadat de soldaten hem zo hadden bespot, trokken ze hem het purperen gewaad uit en deden hem zijn kleren weer aan. Ze hadden dus eerst Jezus uitgekleed.En Johannes schrijft dat Jezus aan het kruis van al zijn kleren wordt ontdaan, zelfs van zijn onderkleed.
Parabel van de onwillige genodigden
Tegen deze achtergrond kunnen we een parabel bekijken die de hoorder of lezer dikwijls wat in verwarring achterlaat. In Matteüs 22,8-14 vertelt Jezus hoe het er toegaat in het Koninkrijk van de Hemel. We vatten even samen.
Een man geeft een bruiloftsfeest voor zijn zoon, maar de genodigden bedanken, want ze hebben het druk-druk. Anderen vallen de boodschappers zelfs lastig en mishandelen hen.
De koning veroordeelt hen: 'Ze zijn het niet waard.'
Nu laat hij zijn dienaren op straat uitnodigen wie ze maar tegenkomen, tot schorriemorrie toe. De bruiloftszaal vult zich eindelijk met gasten. Maar wanneer de koning iemand ziet aanliggen zonder bruiloftskleren, roept Hij hem tot de orde: Vriend, hoe ben je hier binnengekomen terwijl je niet eens een bruiloftskleed aan hebt? De man weet niets te zeggen.
Nu wordt de koning pas echt boos en hij beveelt: Bind zijn handen en voeten vast en gooi hem eruit, in de uiterste duisternis, waar men jammert en knarsetandt. Velen zijn geroepen, maar slechts weinigen uitverkoren.
Witte kledij in het koninkrijk van de Hemel
Waarom zo’n felle reactie? De man heeft zich niet voorbereid en nam niet de moeite om bij te dragen aan het feest, en om de koning en zijn zoon te eren. Integendeel, de profiteur dacht alleen aan zichzelf en zijn buik.
Met de advent nog vers in het geheugen kunnen volgende teksten ons nog verder helpen om het belang van het feestkleed als teken van voorbereiding te begrijpen.
Paulus schrijft in de Brief aan de Romeinen (13,11-14):
- U kent de huidige tijd. Het moment is gekomen waarop u uit de slaap moet ontwaken, want de redding is ons meer nabij dan toen we tot geloof kwamen. De nacht loopt ten einde, de dag nadert al. Laten we ons daarom ontdoen van de praktijken van de duisternis en ons omgorden met de wapens van het licht. Laten we daarom zo eerzaam leven als past bij de dag en ons onthouden van bras- en slemppartijen, ontucht en losbandigheid, tweespalt en jaloezie. Bekleed u met de Heer Jezus Christus en geef niet toe aan uw eigen wil, die begeerten in u opwekt.
In het boek Openbaring van Johannes (3,5) vinden we de volgende passage:
- Wie overwint zal zich ook in het wit kleden. Ik zal zijn naam niet uit het boek van het leven schrappen, maar juist voor hem getuigen ten overstaan van mijn Vader en zijn engelen.
In deze teksten wordt het nieuwe kleed of ‘witte kleed’ gedragen door hen die standvastig zijn gebleven en trouw aan het evangelie. Zij hebben hun leven omgekeerd en afgestemd op dat van ‘de zoon’, op Jezus Christus, en zijn klaar om deel te nemen aan het feest van het Koninkrijk van de Hemel.
De teksten sporen ons aan om ons voor te bereiden op het feest, en ons niet te laten afleiden door drukte of sleur of in onverschilligheid te blijven steken.
Welk woord of begrip uit de Bijbel wil jij laten uitleggen door Jean Bastiaens? Stuur een mail naar de redactie.