3 goede redenen om de Bijbel te lezen met kinderen
Het boek Het verhaal is nooit af. Samen met kinderen in de Bijbel lezen is een gids voor beginnende leerkrachten om Bijbelverhalen te lezen met kinderen. De samenstellers zien er grote leeskansen in voor jonge kinderen.
#1 Bijbelverhalen bevorderen het begrijpend lezen
De diepere lagen die in de onuitputtelijke verhalen zitten, zijn evenveel kansen om met kinderen begrijpend lezen te oefenen. Dat gaat verder dan technisch lezen. Wie een tekst zonder haperen kan voorlezen maar de boodschap niet kan vatten, is eigenlijk nog altijd functioneel analfabeet.
Weinig andere korte verhalen bieden zoveel kansen om verdiepingsvragen te stellen en zich in te leven.
‘Bijbelteksten zijn een plezier voor de geest’, zeggen de auteurs. ‘Ze nemen een loopje met onze normale gedachtegang. Neem nu dat verhaal over het verloren schaap. Waarom zet die herder zijn kudde – 99 schapen, kortom zijn hele hebben en houden – op het spel om dat ene schaap te redden? Geef toe: wat is dat ene schaap waard, als je er 99 andere hebt?’
#2 Bijbelverhalen bevorderen het mens zijn
De Bijbel reikt beelden aan waarin kinderen zich kunnen herkennen en zich erkend voelen als mens. Denk aan Zacheüs, een man die niet meetelt, zich schaamt en zo klein is van gestalte dat hij in een boom moet klimmen om Jezus te zien. Alles verandert voor hem wanneer Jezus hem ziet en aanspreekt bij zijn naam. Jezus erkent hem. Hij kijkt door alle uiterlijkheden en schijn heen recht in het hart van mensen. En dan kunnen er wonderen gebeuren.
‘Bij ‘begrijpend lezen’ denken we vooral aan verdiepingsvragen, maar het gaat ook om lezen met je hart en met je hele zijn’, weten de auteurs.
‘Het betekent in de huid van die personages kruipen: aan den lijve voelen wat er nodig is, wat er speelt en wat er op het spel staat, en levenservaringen delen.’ Die inleving maakt dat Bijbelverhalen kinderen ook heel wat levenswijsheid en vertrouwen kunnen schenken.
#3 Bijbelverhalen verbinden generaties
Voorlezen en samen lezen in een gezellig hoekje, schept intimiteit. Het kan in de klas, maar ook thuis, bij de grootouders, in de catechese. De activiteit op zich is verbindend, maar ook de Bijbelverhalen zelf werken verbindend. Door die steeds onbekendere wereld terug binnen te brengen, gaan ze weer leven en ontstaat er een gedeelde wereld tussen jong en oud.
Bijbelverhalen maken je meer mens; niet in de zin van hoger, beter of meer ontwikkeld, wel van ‘heelmakend’, deel van het grotere geheel.
In Het verhaal is nooit af. Samen met kinderen in de Bijbel lezen (Acco, 2023), worden 7 Bijbelverhalen besproken. Elk hoofdstuk vertrekt vanuit de tekst (Nieuwe Bijbelvertaling 21), biedt een dieptelezing en geeft ten slotte een realistisch-didactische schets van een klassituatie waarin de tekst samen met kinderen wordt gelezen. In de inleiding schetsen de auteurs alle voordelen van het Bijbellezen met kinderen. Zelfs wie andersgelovig is, hoeft zich niet te laten afschrikken om ermee aan de slag te gaan: ‘De Bijbel is van iedereen’, klinkt het. ‘We zijn allemaal zinzoekende en worstelende mensen.’