‘Ontspanning verdwijnt eerst’
Drie inloopcentra van CAW Oost-Brabant staan open voor iedereen
De advent is traditioneel de periode waarin Welzijnszorg campagne voert. Met als motto Samen tegen armoede trekt de organisatie dit jaar ten strijde tegen de almaar verder toenemende armoede in het nochtans welvarende Vlaanderen. Op deze bladzijden stellen we in de aanloop naar Kerstmis wekelijks een van de projecten voor waarmee Welzijnszorg samenwerkt om dat onrecht uit de wereld te helpen. Vandaag zijn dat de inloopcentra van CAW Oost-Brabant.
Iedereen met een welzijnsvraag kan terecht bij de hulpverleners van een CAW, wat staat voor Centrum voor Algemeen Welzijnswerk. De problemen waarmee mensen bij een CAW aankloppen, blijken divers: een moeilijke relatie, financiële moeilijkheden enzovoorts. „Voor een aantal mensen blijft de drempel echter te hoog”, stelt Silke Boumans van inloopcentrum De Meander in Leuven vast. „Een afspraak maken of via de wachtkamer passeren maakt de stap soms moeilijk. Daarom zijn er in Oost-Brabant sinds twintig jaar drie inloopcentra: De Meander in Leuven, De Zonnebloem in Diest en Amerant in Tienen. Bij ons kun je gewoon binnenlopen voor een kop koffie, om de krant te lezen, om nieuwe mensen te leren kennen, om deel te nemen aan leuke activiteiten of gewoon om even tot rust te komen. Door de vele kwetsuren die ze reeds opliepen, zijn onze bezoekers vaak wantrouwig en [node:field_streamers:0] angstig. Onze eerste taak is daarom hun vertrouwen te winnen. Het kost soms wat tijd, maar uiteindelijk komen mensen toch op de proppen met de problemen die ze ervaren en kunnen we hen voort helpen.”
De inloopcentra zijn plekken waar mensen even tot rust kunnen komen in een warme huiselijke sfeer. „Ik woon in een slecht onderhouden studio”, zegt de 22-jarige Pieter. „Vaak heb ik geen zin om thuis te zijn. Met mijn buren heb ik geen contact. Mijn ouders spreek ik niet meer. Werk zoeken loopt ook al niet vlot. Een bezoek aan het inloopcentrum biedt dan een welkome afwisseling.”
De meeste hulpvragen zijn materieel en financieel van aard. „Enkele dagen per week kunnen onze gasten hier eten”, legt Silke Boumans uit. „We bieden hun ook de mogelijkheid zich te douchen, hun kleren te wassen en te drogen of te telefoneren naar een dienstverlener. Er staan ook computers ter hunner beschikking.”
„Door de verhalen van onze gasten loopt een rode draad: als ze budgettaire keuzes moeten maken, schrappen ze als eerste de uitgavenpost ontspanning”, zegt Silke Boumans. „Nochtans is dat essentieel om je goed in je vel te voelen. Daarom hebben we een uitgebreid aanbod aan ontmoetings- en vormingsmomenten en uitstappen. Zo maakten we met een aantal culturele instellingen in Leuven afspraken voor de aankoop van tickets.”