Kruisbeelden weggegomd: reclame Lidl blijft reacties uitlokken

De ingreep van supermarktketen Lidl leidt tot een storm van protest in verschillende Europese landen. De aartsbisschop van Praag is ongemeen scherp.
05/09/2017 - 13:14

Het protest tegen een reclamecampagne van supermarktketen Lidl blijft reacties uitlokken. Lidl maakt reclame voor haar 'Griekse week' (promotie voor moussaka, gyros e.d.) met een foto van de Anastasiskerk op het Griekse eiland Santorini, maar fotoshopte de christelijke kruisen op de kerk weg. Officieel gebeurde dat om religieus neutraal te zijn. De onhandige ingreep zorgde de voorbije dagen voor een golf van verontwaardiging in heel Europa.

Het is onderdeel van ons internationaal bedrijfsbeleid om religieus en politiek neutraal te blijven, probeerde Lidl Nederland de ingreep nog te rechtvaardigen. De Belgische directie benadrukt dat de winkelketen niemand wil schofferen en biedt verontschuldigingen aan aan klanten die zich gekwetst voelen.

De commentaren op de Facebookpagina’s van Lidl in heel Europa liegen er niet om: De geschiedenis wordt verborgen om sommige klanten terwille te zijn…, reageert een van de Britse klanten boos.

Lidl heeft uit politieke correctheid een deel van onze geschiedenis letterlijk gewist.

De ingreep is ook Tsjechische aartsbisschop van Praag, Dominik Duka, een slachtoffer van de communistische vervolging, in het verkeerde keelgat geschoten. Hij noemt de ingreep van de winkelketen ongezien. Hij schreef  een verontwaardigde brief aan de Griekse ambassadeur en hij doet ook een oproep tot de samenleving: Voor wij het beseffen dreigen wij ook de echte kruisen van onze kerken weg te halen.

Wij dreigen de wortels van onze Europese beschaving te negeren.

En dit uit onwetendheid en omdat bedrijfsleiders nu eenmaal andere belangen hebben.

Bron: De Standaard/Kathpress.at/Daily Telegraph