Minder doopsels maar wel een bewuste keuze

Het Nieuwsblad pakt uit met – dalende – cijfers van de kinderdoopsels in Vlaanderen. In een Radio 1-interview duidt Geert De Kerpel de cijfers.
05/03/2018 - 16:07

Voor het eerst wordt minder dan de helft van de kinderen gedoopt. Dat schrijft het Nieuwsblad vandaag en dat blijkt uit cijfers die de krant van de Bisschoppenconferentie van België kreeg. In 2016 werd in de vier Vlaamse bisdommen en het aartsbisdom Mechelen-Brussel samen 45 procent van de kinderen gedoopt. In 2009 was dat nog 58 procent. Tussen 2010 en 2016 is het aantal kinderdoopsels in de bisdommen Hasselt, Gent, Antwerpen, Brugge en het aartsbisdom Mechelen-Brussel (dat wel ook het tweetalige vicariaat Brussel en de Franstalige provincie Waals-Brabant bevat) met een kwart gedaald, van 45.657 naar 33.875.

Van een vanzelfsprekend naar een keuzechristendom

Het is een uitdrukking van een evolutie die al lang bezig is, zegt Geert De Kerpel, woordvoerder van de bisschoppenconferentie in De Ochtend op Radio 1. Een evolutie van een vrij 'vanzelfsprekend christendom' waarbij, op een minderheid na, iedereen zich tot de katholieke kerk bekende en dus ook vanzelfsprekend zijn kind liet dopen, naar een 'keuze christendom'.

Geen vanzelfsprekendheid of evidentie meer, maar mensen kiezen er dus bewuster voor om hun kind te laten dopen en de beginselen van de katholieke godsdienst bij te brengen én ze te laten behoren tot de Kerk. Je mag zelfs zeggen dat in deze tijd het bijna zelfs 'avant-garde' of 'tegen de stroom in' is als je nog kiest voor een godsdienst. En toch wordt dan ook op vandaag nog altijd 45 procent van alle geboren kinderen gedoopt of zo’n 54.000 in 2016. Dat zijn toch geen kleine getallen, me dunkt. Meer zelfs: welke organisatie of instelling kan dat in ons land zeggen, geeft De Kerpel nog mee.

Geen reclamecampagnes maar inzetten op authenticiteit. Geert De Kerpel

Elke organisatie, en dat is ook voor de katholieke Kerk het geval, heeft graag meer leden dan minder, erkent Geert De Kerpel. Maar het is niet zo dat de katholieke Kerk reclamecampagnes gaat beginnen voeren. Waar wij op inzetten , is wat de eerste leerlingen van Jezus zelf ons hebben voorgedaan en dat is proberen om een zo authentiek mogelijk christendom te zijn, een Kerk die een alternatief biedt waar mensen naar op zoek zijn, die prikkelt en authentiek is.

Beluister het integrale interview van 'De Ochtend' met woordvoerder Geert De Kerpel en klik daarvoor op het pijltje onderaan links van de bovenste foto in het Radio 1-artikel.

Bron: Radio 1