Wat een grappig verhaaltje over Teresa van Avila ons leert over echte vriendschap met God

Dit grappige verhaaltje toont hoe intiem en hoe 'gewoon' Teresa met God omging. Vier Teresa op 15 oktober met 15 minuten innerlijk gebed.
15/10/2024 - 15:06

De heilige en kerklerares Teresa van Avila die op 15 oktober wereldwijd wordt gevierd in de katholieke Kerk, staat bekend om haar geweldige gevoel voor humor. Dit grappige verhaaltje toont zowel haar vrolijke geest als haar intieme vriendschap met God.

De heilige Teresa van Jezus (Teresa van Avila) door Mattia Preti, ca. 1660-1665
De heilige Teresa van Jezus (Teresa van Avila) door Mattia Preti, ca. 1660-1665 © CC Aartsbisdom van Sevilla via Wikimedia Commons

Terwijl de heilige Teresa in een stortbui naar een van haar kloosters liep, gleed ze van een dijk en belandde in de modder. De onvermoeibare stichteres keek omhoog naar de hemel en vermaande haar Schepper: 'Als U uw vrienden zo behandelt, is het geen wonder dat U er zo weinig hebt!'

Hilarisch, maar het toont ook hoe intiem en 'gewoon' Teresa met God omging. Een biddend leven gaat niet alleen over speciale tijden, plaatsen of methoden voor gebed, over formules of liturgie. Het gaat ook over het gewone leven delen met de Heer van ons leven. De geschriften van kerklerares Teresa van Avila bevatten massa's voorbeelden van de gewone, vriendschappelijke omgang met God. Daarvan kunnen we drie dingen leren.

1. Breng alles bij God

De heiligen hadden zo'n intieme vriendschap met God dat ze alles in gebed aan Hem voorlegden, zelfs verwijten! Want is een verwijt uiteindelijk niet een manier om God ons onbegrip te tonen over wat Hij ons geeft? 

We mogen klagen, kwaad zijn en gefrustreerd in onze relatie met God. Het is allemaal een gezond teken van een ware en eerlijke vriendschap met God en een oprecht geloof in Zijn aanwezigheid. 

Teresa schreef: 'In tegenstelling tot onze vrienden in de wereld, zal hij ons nooit verlaten als we in de problemen zitten of in nood zijn.' Je mag erop vertrouwen dat je relatie met God niet in ellende of boosheid zal blijven steken. Hij is in staat om onze kwaadheid om te vormen en ten goede te keren.


2. Met God kunnen we tegenspoed doorstaan

Teresa schreef: 'Als Christus Jezus in een mens woont als zijn vriend en nobele leider, kan die mens alle dingen verdragen, want Christus helpt en sterkt ons en verlaat ons nooit.'

Als we het alleen willen doen, is de last misschien te zwaar, maar God kan ons de kracht geven die we nodig hebben. Ook Thomas Merton kwam tot die conclusie: 'Als je het maar wilt, zul je voor altijd vrij zijn, want de kracht zal je gegeven worden, zoveel als je nodig hebt, en zo vaak als je vraagt, en zodra je het vraagt, en over het algemeen ook lang voordat je erom vraagt.'

3. Met Gods hulp is het onmogelijke mogelijk

Teresa schreef: 'Als de Heer ons op een gegeven moment de genade schenkt om zijn liefde in ons hart te drukken, zal alles gemakkelijk voor ons worden en zullen we snel en moeiteloos grote dingen tot stand brengen.'

Daartoe moedigde ze iedereen aan om dagelijks het innerlijke gebed te beoefenen, een eerlijk en openhartig gesprek met God, vanuit ons hart tot Zijn hart. 15 minuten per dag is een goed vertrekpunt om een persoonlijke vriendschap met God op te bouwen. 

Bron: Theresa Civantos Barber / Aleteia (Engels), vertaling en bewerking door Otheo