Bruegeljaar van Koninklijke Bibliotheek nu al geslaagd
De tentoonstelling The World of Bruegel in Black and White in deKoninklijke Bibliotheek/Bibliothèque royale (KBR) aan de Kunstberg in Brussel loopt nog tot 16 februari, maar nu al kan de bibliotheek volgens curator Joris Van Grieken terugblikken op een erg geslaagd Bruegeljaar: De expo bracht al 20.000 bezoekers op de been. De KBR ontving bovendien een ‘Bruegelpenning’ en wij wisten ook nog een unieke afdruk van Bruegel op de kop te tikken.
De KBR bezit een fraaie collectie Bruegelprenten. Maar een Bruegelpenning had de bibliotheek nog niet in haar bezit. Daarin kwam verandering toen zij in 2019 uit een Belgische privécollectie een bijzondere handgift ontving. Joris Van Grieken: Daarop staat niet Bruegel zelf, maar Hans Franckaert op de voorkant afgebeeld. Hij was Bruegels kameraad. Franckaert woonde sinds zijn kinderjaren in Antwerpen en handelde in metalen en juwelen. Hij was goed bevriend met Pieter Bruegel de Oude. Beiden gingen samen op stap naar het platteland en namen er verkleed als boeren deel aan allerlei Kempense festiviteiten, zoals bruiloften en kermissen. Wij vinden Franckaerts portret ook terug in 'De boerenbruiloft' uit 1567. De man uiterst rechts op 'De boerenbruiloft' lijkt als twee druppels water op het portret op de ‘Bruegelpenning’, die in 1565 gemaakt werd. Bruegel stond niet meteen bekend als portretschilder, maar volgens prof. dr. Jan Van der Stock is het niet uitgesloten dat dit portret door Bruegel werd ontworpen. De penning zelf werd vervaardigd door de beeldhouwer en medailleur Jacob Jonghelinck.
De Alchemist
De expo The World of Bruegel in Black and White, die nog in de KBR aan de Kunstberg in Brussel loopt tot 16 februari 2020, toont aan dat Bruegel in zijn eigen tijd vooral bekend was om zijn prenten. In de 16de eeuw waren onze streken het centrum van de prentkunst. Bruegel en zijn uitgever Hieronymus Cock speelden een sleutelrol in deze periode. Op 19 oktober 2019 wist de KBR een unieke afdruk van Bruegel op de kop te tikken op een Brusselse veiling, die haar referentiecollectie zo mogelijk nog interessanter maakt. Volgens curator Joris Van Grieken is De Alchemist, waarin het gezin van een alchemist ten onder gaat door diens verlangen naar kennis, Bruegels meest geslaagde werk: Door de tegenstelling tussen humor en spot enerzijds en ontroering en erbarmen over het lot van het gezin anderzijds bereikt Bruegel bij de beschouwer een cathartisch effect. De alchemist is wellicht Bruegels meest narratieve en in zekere zin zelfs meest ‘theatrale’ prent.
Ook na zijn dood nog even populair
Het laatste gedeelte van de tentoonstelling The World of Bruegel in Black and White heet Bruegel inspireert en toont aan dat Bruegel nog lang na zijn dood populair bleef. Bruegel vervaardigde getekende prentontwerpen, die in koperen drukplaten werden gegraveerd. De afdrukken van die platen gingen nadien als zoete broodjes over de toonbank in de prentenwinkel van Bruegels uitgever Hieronymus Cock. Dankzij de pas ontdekte staat van Bruegels De Alchemist kon recent worden achterhaald dat de plaat ervan terechtkwam bij Jacobus de Man, die nog andere oude platen uit de collectie van Galle opkocht. Joris Van Grieken: Voorbeelden als dit tonen aan dat Bruegels werk nog lang na zijn dood gedrukt en verkocht werd, en op deze manier ook andere kunstenaars bleef inspireren.
Bron: KBR