Vlaamse leerkrachten buigen zich over eindtermen en leerplannen

Katholiek Onderwijs Vlaanderen bracht vandaag 300 leerkrachten en directeurs samen voor een evaluatie en uitwisseling van ideeën.
05/02/2020 - 15:35

Katholiek Onderwijs Vlaanderen bracht vandaag 300 leerkrachten en directeurs samen voor een leerplanevaluatie. Bedoeling is om dit en ook de komende schooljaren met 700 katholieke secundaire scholen in Vlaanderen aan de slag te gaan met de nieuwe leerplannen. Sinds 1 september 2019 is dat al het geval voor 4.000 leraren en 54.000 leerlingen uit het eerste jaar. Volgend schooljaar komen er daar nog eens zo veel bij, aldus directeur-generaal Lieven Boeve.

Vandaag organiseert Katholiek Onderwijs Vlaanderen, de netwerkorganisatie van katholieke scholen, een Vlaanderenbreed evaluatiemoment waarbij leraren en directeurs ervaringen en indrukken uitwisselen,  Nieuwe eindtermen en leerplannen zorgen voor grote veranderingen. Het is onze taak om met onze pedagogische begeleiding onze scholen te ondersteunen en daarbij goed naar hen te luisteren.

Overleg en participatie

De nieuwe generatie leerplannen wordt ontwikkeld door leerplancommissies, samengesteld uit leraren, experten uit hoger onderwijs en pedagogisch begeleiders.

Deze Lerarentop biedt kansen om een inkijk te krijgen in het plan van aanpak van andere scholen en om ideeën en inzichten uit te wisselen, zegt Rita Peeters, leerkracht Frans en coördinator eerste graad van Regina Pacis Hove. De leerplantool is handig om het behapbaar en overzichtelijk te maken, maar is er nog verbetering mogelijk. Zo kun je bij de vakgebonden leerplandoelen duidelijk aantonen wat je hebt behandeld en geëvalueerd, maar is dat voor sommige leerplandoelen momenteel moeilijker te toetsen.

(Lees verder onder de foto's)

De studiedag in Leuven
De studiedag in Leuven © Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Het creëren van eigen doelenkaders werd versneld ingevoerd, omdat verschillende scholen dit kort na de opstart aankaartten. Dit is ook het geval met de differentiatiemogelijkheid om leerlingen volgens hun sterktes en werkpunten uit te dagen. Ook worden leraren van het nieuwe vak Mens&samenleving meer ondersteund, zodat ze meer beslagen op het ijs komen.

Met dit soort feedback kan onze pedagogische begeleiding aan de slag om onze ondersteuning doorlopend te verbeteren, zegt Lieven Boeve. De ervaring van wie de leerplannen elke dag gebruikt, is voor ons zeer waardevol, want zo blijven we kritisch over de ondersteuning die we bieden.

Zo blijven we samenwerken met alle betrokkenen aan genereus ambitieus onderwijs.

De nieuwe leerplannen zijn de perfecte leidraad om leerlingen kennis en vaardigheden bij te brengen voor elk vak, maar ook om hen te ondersteunen in hun zelfontplooiing en hen te bevestigen in hun talenten, voegt Rita Peeters er aan toe.

De leerkracht is spilfiguur

In onze leerplannen staan het lerarenteam en de leraar centraal. De leraar is de spilfiguur die leerlingen vormt als persoon, die waardevolle kennis met passie doorgeeft vanuit zijn liefde voor het vak en voor de leerlingen. De digitale leerplantool stelt schoolbesturen, lerarenteams en leraren in staat zelf keuzes te maken om alle leerlingen kwaliteitsvol onderwijs te bieden. Met een maximum aan samenwerking en een minimum aan planlast, hebben leraren een grote impact, zegt Lieven Boeve.