Kwam Maria Magdalena echt uit Magdala?

Dat Magdala verwijst naar Maria's plaats van herkomst is louter een veronderstelling.
16/01/2022 - 12:13
De verschijning van Christus aan Maria Magdalena na de opstanding van Alexander Ivanov
De verschijning van Christus aan Maria Magdalena na de opstanding van Alexander Ivanov © Creative Commons

Archeologen die opgravingen hebben verricht in de buurt van de Israëlische stad Migdal, ook bekend als Magdala, maakten op 12 december bekend dat zij overblijfselen hebben gevonden van een synagoge uit de eerste eeuw. Synagoge uit de tweede Tempelperiode gevonden waar Maria Magdalena uit het Evangelie werd geboren, titelden onder meer The Jerusalem Post en Newsweek. Het team van archeologen beklemtoonde toen ook het belang van deze ontdekking, omdat het een bevestiging is van het feit dat er hier een joodse gemeenschap was in die tijd. 

Geleerden uit de VS en Engeland reageren in de Journal of Biblical Literature, naar aanleiding van de ontdekking, dat het allerminst vanzelfsprekend is dat de stad de geboorteplaats is van Maria Magdalena, een van Jezus' vroegste volgelingen en de eerste getuige van zijn opstanding uit de dood. Drs. Elizabeth Schrader (VS) en professor Joan Taylor (Londen) suggereren dat Magdalena heel goed een eretitel kan zijn van de Hebreeuwse en Aramese woorden die 'toren' of 'vergroten' betekenen. Net zoals de apostel Petrus de bijnaam ‘rots’ krijgt ('Jij bent Petrus en op deze rots zal ik mijn Kerk bouwen), zou Maria heel goed de titel 'Magdalena' kunnen hebben gekregen, wat 'toren van het geloof' of 'geloofstoren' betekent. Ter ondersteuning van het stelling vestigen zij de aandacht erop dat geen enkele auteur van vóór de zesde eeuw haar herkomst toeschreef aan een plaats aan het meer van Galilea. 

Verschillende oude auteurs begrepen dat Maria's bijnaam eerder naar haar karakter verwees dan naar haar herkomst.

Ook de Heilige Hiëronymus, bekend om zijn vertaling van de Bijbel in het Latijn, geloofde op het einde van de vierde eeuw dat Maria de naam Magdalena kreeg omdat ze een toren van geloof was. Bovendien waren er meerdere locaties met de naam Migdal in Judea en Galilea. De historicus Eusebius (ook in de vierde eeuw) dacht dat Magdala een stad in Judea was en niet in Galilea.

Bron: RNS