Spanje: Burger King stopt omstreden reclamecampagne
Fastfoodketen Burger King heeft na vele verontwaardigde reacties haar reclamecampagne voor een vegetarische hamburger in Spanje stopgezet. De hamburger zonder vlees werd, notabene uitgerekend in de Goede Week, gepromoot met de slogan: Neem en eet hiervan. Van de bekende uitspraak van Adam in het Bijbelse scheppingsverhaal - Vlees van mijn vlees ... - werd het woord vlees doorstreept en vervangen door het woord groente.
Burger King hoopte haar nieuwe gamma van vegaburgers met een ludiek bedoelde campagne stevig in de Spaanse markt te zetten. Maar het als schaamteloos ervaren gebruik van de Bijbel en christelijke traditie schoot vele Spanjaarden, ook niet-gelovigen, in het verkeerde keelgat. De felste tegenstanders noemden de actie godslasterlijk en riepen op tot een boycot van de fastfoodketen. Een internetpetitie die bij Burger King erop aandrong om de reclamecampagne te stoppen, haalde binnen de kortste keren 25.000 handtekeningen. Burger King kondigde daarop aan dat het haar campagne onmiddellijk stopzet. Het was alleen de bedoeling reclame te maken voor onze vleesloze producten.
Bron: Katholisch.de