KU Leuven: Thomaswebsite viert 20ste verjaardag

Thomaswebsite van de faculteit Theologie & Religiewetenschappen is het digitale referentiepunt van Nederlandstalige godsdienstleerkrachten geworden.
02/09/2022 - 09:16

Het was in academiejaar 2001-2002 dat in de toenmalige Faculteit Godgeleerdheid van de KU Leuven de plannen vorm kregen voor de ontwikkeling van een totaal nieuw digitaal onderwijsplatform voor het godsdienstonderwijs. Dat gebeurde in het spoor van de publicatie van de leerplannen godsdienst op dat ogenblik (1999), licht Jan Verkoyen, de technisch verantwoordelijke van Thomas, toe. Het opzet was toen ambitieus zowel inhoudelijk, pedagogisch als onderwijstechnologisch. Het initiatief kreeg de naam Thomas, verwijzend naar Sint-Thomas van Aquino, de patroonheilige van de theologen, maar ook een acroniem dat staat voor Theologie, Onderwijs en Mulimedia: Actieve Samenwerking.

Op 1 september 2002 werd de eerste In De Kijker op Thomas gepubliceerd. Het betekende de officiële start van Thomas. Vandaag zijn we precies 20 jaar verder en is Thomas uitgegroeid tot een referentiepunt voor het godsdienstonderwijs in de Lage Landen met meer dan 50.000 geregistreerde leden en met inhouden en didactische instrumenten voor basisonderwijssecundair onderwijsbuitengewoon onderwijs en hoger onderwijs, zegt Verkoyen met gepaste trots. Thomas omvat vandaag 74 GB aan webruimte en is een van de grootste en meest bezochte onderdelen van de KU Leuven.

Tijdslijn

Aan de hand van een tijdslijn met de belangrijkste gebeurtenissen in de ontwikkeling van de website werd de 20-jarige geschiedenis van Thomas in kaart gebracht. En in een uitgebreid dossier in Tertio nr. 1.177 van gisteren woensdag 31 augustus 2022 gaat Liza Cortois niet alleen uitvoerig in op de 20ste verjaardag van Thomas, maar interviewt ze ook prof. Didier Pollefeyt over de stand van zaken van het meerjarige empirische onderzoek naar het godsdienstonderwijs door de KU Leuven en vijf inspecteurs over hun ervaringen met het Proefproject GO!, waarvoor sinds vorig schooljaar proefprojecten lopen om een van de twee uur van het vak levensbeschouwing te besteden aan interlevensbeschouwelijke dialoog (ILD).

Lees het Tertio-artikel over het nieuwe vak interreligieuze dialoog in het Go! en de nieuwe Thomas subwebsite ILD.