Cruciale fase in heropbouw Parijse Notre-Dame

Vrachtwagens brachten een enorm houten frame naar Parijs, als aanzet tot de eerste fase van de restauratie van de torenspits van de Notre-Dame.
28/03/2023 - 14:40
Instorting van de toren van de Notre Dame de Paris
Instorting van de toren van de Notre Dame de Paris © notredame.deparis@facebook.com

Maandagochtend was er een drukte van jewelste aan de Montebellokade, aan de voet van de Notre-Damekathedraal in Parijs. Vrachtwagens die afkomstig waren van het bedrijf Le Bras Frères in Briey (departement Meurthe-et-Moselle) reden af en aan, terwijl kranen ladingen hout naar de enorme timmerplaats naast de kathedraal tilden. De vrachtwagens vervoerden het houten frame waarop de toekomstige torenspits van de kathedraal zal rusten, dat op de vier pijlers van de viering wordt geplaatst. 

Cruciale fase  

De nieuwe en imposante basis in massief eikenhout – 15 meter lang, 13 meter breed en 6 meter hoog - waarop de 66 meter hoge torenspits zal rusten, werd gebouwd in Briey, vlakbij Metz. De complexe en deels met de hand uitgesneden constructie wordt in drie afzonderlijke konvooien naar Parijs vervoerd en daar door 60 timmerlui opnieuw geassembleerd. Het is het startschot voor de identieke heropbouw van de torenspits van architect Viollet-le-Duc, die in 2019 door de brand werd verwoest. Dit eikenhouten bouwwerk van 50 ton moet de toekomstige stabiliteit van de torenspits verzekeren en ervoor zorgen dat de torenspits tot op een hoogte van 96 meter kan worden heropgebouwd. 

Als de werken vlot verlopen, wordt de torenhaan op 8 december 2023 op de torenspits geplaatst. 

De bouw van de Notre-Damekathedraal werd gestart in 1160 en bijna een eeuw later was de constructie min of meer voltooid. Het was, met een gewelf van 32 meter, het hoogste gebouw van zijn tijd. In de dramatische brand van 15 april 2019 werd het monument deels in puin gelegd.

Bron: Le Figaro/AFP/Radio France