Franse kerken verwijderen werk van ‘de Picasso van de Kerk’ 

Louis Ribes (1920-1994) maakte in Frankrijk faam met zijn sacrale kunst, maar kwam in opspraak wegens grootschalig seksueel misbruik.
27/10/2023 - 13:34
Glasramen van Louis Ribes
Glasramen van Louis Ribes © Louis Ribes

De Franse priester Louis Ribes (1920-1994) verwierf in de tweede helft van de twintigste eeuw faam als ontwerper van glasramen. De kunstenaar werd zelfs vaak omschreven als ‘de Picasso van de Kerk’. Tot voor kort waren er vooral in de regio van Lyon en Saint-Etienne nog vele glas-in-loodramen, kruiswegstaties en schilderijen te zien. 

Maar in juli 2021 raakte zijn misbruik van tientallen slachtoffers bekend. Inmiddels hebben zich 50 slachtoffers gemeld en verschillende kerken beslisten op hun vraag om Ribes' kunstwerken te verwijderen. De bisdommen Lyon en Grenoble verwachten overigens dat er zich nog honderden slachtoffers zullen melden die minderjarig waren op het moment van het misdrijf. Ribes zette hen onder druk om naakt voor hem te poseren en misbruikte hen daarna. Dat gebeurde systematisch. 

Begin vorig jaar maakte het Franse bisdom Lyon bekend dat de werken van Louis Ribes geleidelijk aan uit de kerken worden verwijderd. Dat gebeurt uit respect voor de slachtoffers. De vertegenwoordiger van het aartsbisdom Lyon, Laurence Robert, verontschuldigde zich onlangs dat dit meer tijd in beslag neemt dan verwacht, omdat verschillende kerken staatseigendom zijn en de verwijdering van kunstwerken dan gecompliceerder is. 

Dinsdag werden de laatste van acht glas-in-loodramen – met een hoogte van 3 meter – verwijderd uit de Sint-Katelijnekerk in de gelijknamige gemeente in het departement Rhône. Dat gebeurde in aanwezigheid van enkele slachtoffers van Louis Ribes. Maar in Givors blijft de burgemeester zich tegen de verwijdering verzetten. Hij argumenteert dat de kerk vandaag een cultuurplek is en dat de glasramen op het einde van de vorige eeuw zo ingrijpend werden vernieuwd dat zij niet langer als origineel werk van Ribes kunnen beschouwd worden.

Slachtoffers blijven aandringen op de verwijdering en zelfs vernietiging van zijn kunst: ‘Achter elk glas-in-loodraam schuilt de mishandeling en zelfs de verkrachting van een kind’, reageert een van de slachtoffers. 

Bron: Katholisch.de