Hotline voor God viert 70ste verjaardag
In oktober 1953 werd in Buenos Aires (Argentinië) een opmerkelijke telefoondienst gestart, waar mensen dag en nacht terecht kunnen en om een priester te bereiken en waar zij ook met hun levensvragen terecht te kunnen. De dienst richt zich in eerste instantie en ook zeventig jaar later nog steeds vooral tot zieken, hun familie en gezondheidspersoneel.
José María Villarino is een priester uit Buenos Aires. Een keer per maand springt hij bij voor de ‘Hotline voor God’. Volgens hem blijft de service noodzakelijk. De dienst is elke avond en nacht telefonisch beschikbaar en 24 uur op 24 staat er een verschillende teams te beschikking om de telefoons te beantwoorden. Oproepen zijn nog steeds volledig gratis. Elk team bestaat uit twee of drie leken en een priester die paraat staan om noodoproepen van zieken en anderen te beantwoorden. In eerste instantie om te zorgen voor de bediening van de laatste sacramenten en de ziekenzalving, maar ook om een antwoord te geven op de vragen en zorgen van de bellers.
‘Zodra we worden gebeld, noteren we waar de patiënt zich bevindt, zijn naam, wie hem vergezelt. Dan gaan de twee leken naar die locatie’, legt Martín Braceras uit. ‘Meestal zijn diegenen die gebeld hebben van streek, bezorgd en geagiteerd. Het bezoek, dat soms ook 's nachts plaatsvindt, brengt hen veel troost. We bidden samen, begeleiden elkaar en delen hun zorgen en angsten.’
De leken van de teams krijgen een opleiding, ook om deel te nemen aan het ziekensacrament. Soms zijn er ook onverwachte genaden, zoals het vieren van een bruiloft van een koppel dat hun hele leven samen was. ‘De heel oude en zieke man wachtte hand in hand met zijn vrouw op de priester. Tijdens het gesprek vertelden zij de priester dat ze nooit getrouwd waren en dat ze dat om verschillende redenen telkens opnieuw hadden uitgesteld. Zij konden die avond van de priester het huwelijkssacrament ontvangen, met onze leken als getuigen.’
Bron: Aleteia