Nieuwe Karmelietenkaas valt internationaal in de prijzen
De nieuwe paterskaas ‘Carmel’, die pas twee maand geleden werd gelanceerd en die werd vernoemd naar de berg Karmel die zijn naam gaf aan de orde van de karmelieten, viel al meteen internationaal in de prijzen tijdens de World Cheese Awards in Trondheim (Noorwegen). ‘We zijn bijzonder blij met het oordeel van de jury en de waardering voor onze Karmelietenkaas door de vele klanten’, reageert pater Paul De Bois, provinciaal overste van de Vlaamse Karmelieten. ‘Lof en dankbaarheid ook voor Groendal, onze producent die de karakteristieken van onze orde wist te vertalen in deze uitzonderlijke kaas.’
‘Carmel’ is de eerste kaas van de ongeschoeide karmelieten. Hij kreeg vorm dankzij de nauwe samenwerking van de paters van de orde met de Kaasboerderij ’t Groendal, die gespecialiseerd is in de productie van ambachtelijke kazen met bijzondere aandacht voor duurzaamheid en lokale verandering. Volgens de producenten valt de kaas in die mate in de smaak dat de vraag nauwelijks valt bij te houden. Maar trouw aan de filosofie van de orde - waarin stilte, éénvoud en consuminderen voorop staan – is toch besloten om de Karmelietenkaas ondanks dat succes beperkt te blijven bereiden, met maandelijks niet meer dan 500 exemplaren per karmelietenklooster in Brugge, Gent en Antwerpen.
Bron: Ongeschoeide Karmelieten