Coca-cola, IKEA, John Lewis: 3 beste kerstadvertenties van 2015
Kerstreclame dient natuurlijk allereerst de boodschap van bedrijven, en niet die van het evangelie. Toch zijn er knappe werkjes bij, die op zijn minst in herinnering brengen dat mensen niet voor zichzelf op de wereld zijn, maar voor elkaar. Ze zijn niet het antwoord op de gruwel en gevoelloosheid die we dichtbij of ver af meemaken. Maar ze doen dromen, en dat mag toch nog.
1. John Lewis
Zag je de kerstcommercial van de Amerikaanse supermarktketen John Lewis? Die werd op youtube al bijna 13 miljoen keer bekeken. De boodschap: denk op Kerstmis ook eens aan wie eenzaam is, ook al woont hij nog zo ver af als op de maan
Je kunt in de man op de maan ook God zien.
Hoe vaak werd Hij niet door mensen in de steek gelaten, zelfs op Kerstmis?
2. Coca-cola
Ook de nieuwe reclamespot van Coca-cola voor Kerstmis is uit. Niet zo geweldig als die van vorig jaar – die was echt knap – maar toch ook weer drommels goed gevonden.
3. IKEA
Ook de advertentie van IKEA, oorspronkelijk in het Spaans en door een ontroerde kijker van Engelse ondertitels voorzien, werd al bijna 5 miljoen keer bekeken.
Hier en daar zal een nuchtere Vlaming dergelijke spotjes wellicht melig vinden, en natuurlijk volstaat een kortstondige emotie niet om de wereld echt beter te maken, een plaats van gerechtigheid die vrede voortbrengt. Maar dat mag ons niet beletten te genieten van momenten waarop gelovigen en andersdenkenden hetzelfde verlangen naar die vrede delen, al is het maar even.