Onderwijs engageert zich voor interlevensbeschouwelijke dialoog
Op vraag van Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits hebben de vertegenwoordigers van de zeven erkende instanties en vereniging van de levensbeschouwende vakken en de drie officiële onderwijsverstrekkers het GO!, het gemeentelijk en stedelijk onderwijs (OVSG) en het provinciaal onderwijs (POV) een akkoord bereikt over de versterking van de dialoog tussen de verschillende levensbeschouwingen en de school. De ondertekenaars geven met deze engagementsverklaring ruimte aan scholen en directies om verregaand samen te werken.
Akkoord uit 2012
Basis voor de negagementsverklaring is het akkoord uit 2012 tussen de erkende levensbeschouwingen over de onderlinge dialoog in het onderwijs. Het bepaalt wat leerlingen in dat kader moeten ‘kennen en kunnen’, zoals het kunnen luisteren naar en begrip opbrengen voor een andere levensbeschouwing. Dat moest voor minstens 1 project en maximum 6 lestijden per schooljaar een plek krijgen op school.
Belangrijkste engagementen
De engagementsverklaring zet nu belangrijke stappen vooruit. De officiële onderwijsverstrekkers sluiten er zich bij aan en de samenwerking wordt geïntensifieerd. Een drietal engagementen springen eruit.
- Nauwere band met de schoolcontext: de school en de levensbeschouwelijke vakken worden samen verantwoordelijk voor de realisatie van de interlevensbeschouwelijke dialoog. De directies en leraren levensbeschouwelijke vakken krijgen hiertoe in overleg met de inspecteurs-adviseurs de ruimte, met inbegrip van het aantal lesuren dat hieraan wordt besteed.
- Leraren levensbeschouwelijke vakken actief binnen schoolteam: in de praktijk zullen leraren levensbeschouwelijke vakken ten volle betrokken worden bij het schoolteam en krijgen ze de kans om deel te nemen aan vormingen en nascholingsinitiatieven van de school. Dat leidt tot meer dialoog, niet alleen tussen leerlingen, maar ook in het lerarenteam.
- Optimaliseren organisatie vakken: de partners zien in deze engagementsverklaring ook een overlegplatform om vanuit een gedeelde zorg voor een vlotte schoolorganisatie voorstellen te formuleren rond een betere organisatie van de levensbeschouwelijke vakken.
Samenwerking concretiseren
De engagementsverklaring is een eerste belangrijke stap in de verdere verdieping van de onderlinge samenwerking, onderstreept Maurice van Stiphout, secretaris van de Erkende Instanties & Vereniging van Levensbeschouwelijke Vakken en stafjurist van de Interdiocesane Dienst voor het Katholiek Godsdienstonderwijs (IDKG). Samenwerking tussen erkende levensbeschouwingen is één ding, maar die samenwerking kan maar vrucht dragen in de context van concrete scholen. Daarom zijn goede samenwerking en open communicatie met de scholen over de interlevensbeschouwelijke dialoog – eveneens gebaseerd op vertrouwen, gelijkwaardigheid en de erkenning van de waarde van de levensbeschouwelijke vakken enerzijds en van het eigen pedagogisch project van de betrokken scholen anderzijds – van groot belang.
De ondertekenaars
- Raymonda Verdyck, afgevaardigd bestuurder van het GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap
- Patriek Delbaere, algemeen directeur van de Onderwijskoepel van Steden & Gemeenten
- Patrick Weyn, directeur van het Provinciaal Onderwijs Vlaanderen (POV)
- Wolf Ollech, namens de erkende instantie van de Israëlische godsdienst
- Birte Day, namens het Comité Anglicaans Godsdienstonderwijs
- Kanunnik Jos Bonroy, namens de erkende instantie van de rooms-katholieke godsdienst
- Ahmed Azzouz, namens het Centrum Islamonderwijs
- Raymond Vervliet, namens de Raad voor Inspectie en Begeleiding niet-confessionele Zedenleer
- Mgr. Athenagoras Peckstadt, namens de Pedagogische Commissie van de Orthodoxe Kerk in België
- Eric Corthauts, namens het Comité Protestants-Evangelisch Godsdienstonderwijs
De engamentsverklaring met de handtekeningen van de ondertekenaars.