IPB-Forum over de katholieke dialoogschool
Veel volk, en vooral ook nieuw volk (15 nieuwe leden!) op het IPB-Forum dat zaterdag plaatsvond in het Interdiocesaan Centrum (IC), in de Guimardstraat in Brussel. Thema van dit laatste forum van 2016 was de katholieke dialoogschool. En wie kon dat onderwerp beter toelichten van de directeur-generaal van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen zelve, prof. Lieven Boeve.
Enkele citaten
Het project van de katholieke dialoogschool is geen meetlat voor de katholieke identiteit van de school, maar biedt een groeikans om vernieuwd te ontdekken hoe de school haar opvoedingsproject concreet vorm kan geven, in dialoog met de eigen schooltraditie en in gesprek met alle betrokkenen van de school.
Wat maakt een dialoogschool katholiek? ‘Dialoog’ is niet waardenvrij. Het is niet zomaar uitwisseling of louter symmetrisch, maar het gaat om wisselende asymmetrieën (= we vinden onszelf in relatie tot anderen) dus ook om een dubbele kwetsbaarheid. En er is ook de dubbele betrokkenheid met de christelijke traditie: het katholieke mens- en wereldbeeld fungeert als achtergrond en onze God openbaart zich wezenlijk als een dialogale God, in alle kwetsbaarheid.
Waar komt God aanwezig in de katholieke dialoogschool? Hét waarmerk van het katholieke onderwijs is: God aan het woord laten komen. Het is een God die zich openbaart in de andere (cf. Mt 25), maar net zo goed in een Bijbelverhaal, denk aan het gesprek van Jezus met de Syrofenicische (niet-joodse) vrouw, die de rollen omkeert.
De dragers van de katholieke dialoogschool is een opdracht van de hele school waarbij van iedereen, elk vanuit zijn/haar eigen achtergrond en bron van authenticiteit een inbreng wordt verwacht. Er is nood aan concrete projecten, maar ook aan (permanente) vorming. En even belangrijk als noodzakelijk is de band met de katholieke dialoogkerk.
‘In gesprek’
Na een korte reflectie in kleine groepen lichtten drie gasten vanuit hun eigen achtergrond hun relatie met de katholieke dialoogschool toe. Tony De Jans (zingevingscoördinator van Beweging.net) sprak over het samenspel met het middenveld. Leo Van Garsse (pedagoog, bemiddelaar tussen misdadigers en hun slachtoffers, sinds kort stafmedewerker van het vicariaat Vlaams-Brabant & Mechelen) had het over de relatie tussen school en parochie. En Carine D’hondt (pedagogisch begeleider Dienst Identiteit en Kwaliteit binnen het Katholiek Onderwijs Vlaanderen) zocht naar een antwoord op de vraag naar de verwachtingen van de scholen tegenover de parochies waarvan ze deel uitmaken.
Diversiteit
Mgr. Johan Bonny, bisschop van Antwerpen en referent voor onderwijs, mocht het gesprek afronden. Hij herinnerde eraan hoe 3 à 4 jaar geleden het Katholiekedialoogschoolproject vanuit een heel stevige achtergrond (KU Leuven) werd opgestart en hoe het nu langzaam maar zeker aan het landen is. Dat betekent concreet dat het ook dichter bij de dagelijkse realiteit komt. Wat te merken is aan de vele concrete vragen vanop het terrein en dat is goed. Het theoretische staat er en het steekt stevig in elkaar. De realiteit te velde daarentegen is ontzettend divers. En dat zorgt ervoor dat ook onze antwoorden heel divers moeten zijn.
Na een stevige portie pastorale info uit de Vlaamse bisdommen was het tijd voor het aperitief, waar met een drankje en een hapje nog stevig werd nagekaart over de katholieke dialoogschool.