Bisschoppen willen weer meer kennis in godsdienstles

Het vak godsdienst moet meer concrete leerinhouden krijgen vanaf het schooljaar 2018-2019. Lees de brief waarin Mgr. Bonny de actualisering voorstelt.
01/09/2016 - 12:31

ACTUALISERING LEERPLAN ROOMS-KATHOLIEKE GODSDIENST SECUNDAIR ONDERWIJS

Visietekst en leerplannen

De leerplannen rooms-katholieke godsdienst steunen op een visietekst die de Vlaamse bisschoppen hebben goedgekeurd op 1 september 1996. Volgens deze visietekst moeten de leerplannen rooms-katholieke godsdienst aan een dubbele opdracht voldoen van zowel geletterdheid als dialoog.

Het godsdienstonderricht wil bijdragen tot de religieuze en christelijke geletterdheid van de leerlingen: Dit godsdienstonderricht wil de leerlingen helpen de christelijke boodschap in haar rijkdom te ontdekken als een bron van leven. De godsdienstlessen beogen daartoe voor alle leerlingen een gedegen kennismaking met het christendom. De leerlingen kunnen vanuit deze toerusting kritisch nadenken over de eigenheid en de originaliteit van het christelijk geloof (Visietekst 4.1).

Bovendien wil het deze geletterdheid brengen in een dialogaal en communicatief verband:Dit gebeurt in dialoog met andere (christelijke) godsdiensten en levensbeschouwingen. Tegelijk beoogt het vak communicatieve vaardigheid in verband met christelijk geloof, godsdienst en levensbeschouwing (Visietekst 4.1).

Geletterdheid en dialoog zijn sleutelwoorden in de visietekst van het vak rooms-katholieke godsdienst en in de leerplannen die erop zijn gebouwd. De huidige leerplannen bieden een stevige methodologie om leerlingen voor te bereiden om midden in een plurale context in gesprek met de katholieke traditie zowel tot een eigen identiteit te komen als een (inter)levensbeschouwelijke dialoog aan te gaan.

De visietekst en bijbehorende leerplannen staan daarom niet ter discussie.

Actualisering

Na 20 jaar willen de Vlaamse bisschoppen samen met alle betrokken partijen wel nagaan hoe het vak rooms-katholieke godsdienst vandaag het best aan de genoemde doelstelling kan beantwoorden. De tijd heeft immers niet stil gestaan.

Vele factoren zijn in beweging en vragen om een eerlijke overweging.

  • de overdracht van de kernbegrippen uit de christelijke en katholieke traditie
  • de geletterdheid van jonge generaties in verband met de eigen religieuze en culturele tradities
  • de versterking van (inter)religieuze en (inter)levensbeschouwelijke vaardigheden
  • de bekwaamheid om verantwoorde religieuze en levensbeschouwelijke keuzes te maken en om die met elkaar te delen.

Welke leeringrediënten staan daarover in de huidige leerplannen? Welk gewicht krijgen ze daar? Over welke hulpmiddelen beschikken de leerkrachten om die leeringrediënten te realiseren? Welke nieuwe vragen leven bij de godsdienstleerkrachten inzake ondersteuning en navorming? Hoe kunnen hogescholen en universiteiten toekomstige leerkrachten bekwamen om hun opdracht aan te kunnen? Welke ervaringen en verwachtingen leven in de christelijke geloofsgemeenschap aangaande het vak rooms-katholieke godsdienst?

Vanuit dat vragenpakket willen de Vlaamse bisschoppen samen met alle betrokken partijen een actualisering van de leerplannen godsdienst opzetten, met het oog op mogelijke bijsturingen of verbeteringen.

In een eerste fase gaat deze actualisering over het leerplan rooms-katholieke godsdienst in het secundair onderwijs.

Werkwijze en tijdspad

Voor de actualisering van het leerplan rooms-katholieke godsdienst in het secundair onderwijs zal een werkgroep worden opgericht met een voorzitter namens de Erkende instantie rooms-katholieke godsdienst, en als leden: vijf onderwijsinspecteurs godsdienst, vijf godsdienstleerkrachten, vijf theologen en vijf docenten uit de katholieke lerarenopleidingen. De Erkende Instantie vormt de stuurgroep en volgt de werkzaamheden op. 

De werkgroep wordt samengesteld op het einde van het schooljaar 2015-2016 en gaat aan de slag in het schooljaar 2016-2017. De werkgroep maakt een eindrapport tegen Pasen 2017. Naast doelstellingen op langere termijn, kan het rapport een beperkte, goed afgewogen lijst van leeringrediënten bevatten per terrein en/of terreindoel die op kortere termijn als een bijlage aan het leerplan kunnen worden toegevoegd. Deze leeringrediënten kunnen tijdens het schooljaar 2017-2018 verder worden uitgewerkt via verschillende wegen, om vanaf het schooljaar 2018-2019 bruikbaar te zijn voor leerlingen en leerkrachten. 

+ Johan Bonny
Voorzitter Erkende Instantie rooms-katholieke godsdienst