Unesco stemt meest omstreden resolutie ooit

De felle verontwaardiging rond de resolutie over 'bezet Palestina' en de Tempelberg van de Unesco blijft aanhouden.
20/10/2016 - 15:29
Foto van byzantyijnse resten in Omeyyademsokee (1937) © R.K. Hamilton

De resolutie van de Unesco over de Tempelberg in Jeruzalem, waarin die alleen bij zijn Arabische naam Al-Haram Al-Sharif, wordt genoemd blijft hevige verontwaardiging en emoties uitlokken. De resolutie over bezet Palestina werd op 13 oktober door het uitvoerend comité van Unesco in Parijs goedgekeurd. 

Critici stellen dat de resolutie de Tempelberg feitelijk toewijst aan de moslims. Daarmee wordt niet alleen de Joodse band, maar ook de historische band van de Byzantijnse christenen met de Tempelberg miskend. Ze herinneren eraan dat er op de Tempelberg, onder meer op de plaats waar nu de Rotskoepelmoskee staat, bij archeologische opgravingen duizenden Byzantijnse mozaïekstenen werden ontdekt.

Christelijke aanwezigheid in Jeruzalem

De Heilige Grafkerk werd op bevel van keizer Constantijn in 335 in Jeruzalem opgetrokken. De Israëlische historicus Yvonne Friedman van de Bar-Ilanuniversiteit verduidelijkt dat de dagboeken van pelgrims geen verwijzingen bevatten naar christelijke bouwwerken op de Tempelberg. Dat is ook logisch omdat de christenen de Tempelberg steeds als een Joods centrum hebben beschouwd.

Christenen weigerden de tempel opnieuw op te bouwen, als bevestiging van de profetie over de terugkomst van Jezus. Yvonne Friedman

Toch is het niet uitgesloten dat er enkele kerken zijn geweest op de Tempelberg. Maar de Heilige Grafkerk vormde het onbetwiste centrum van de christelijke aanwezigheid. Daar kwam pas tijdens de kruistochten verandering in. Zij beschouwden zich als de erfgenamen van het Bijbelse Israël en vormden ook moskeeën op de Tempelberg tijdelijk om tot kerken.

Onenigheid over Byzantijnse aanwezigheid op Tempelberg

De Joodse specialist Joshua Schwartz gelooft niet dat er in de Byzantijnse tijd ooit kerken hebben gestaan op de Tempelberg.

Verschillende Byzantijnse bronnen bevestigen wel dat Joden tot de Tempelberg werden toegelaten en dat die aanwezigheid zelfs door de clerus werd georganiseerd. Joshua Schwartz.

Schwartz vermoedt dat de Byzantijnse resten hun oorsprong vinden bij de kruisvaarders. Andere Israëlische wetenschappers stellen dat het quasi onmogelijk is om de Byzantijnse mozaïeken integraal naar de Tempelberg te verhuizen. Volgens hen bevestigen zij daarom dat er historisch wel degelijk ooit een Byzantijnse aanwezigheid op de Tempelberg is geweest.

Bron: Times of Israël

De integrale tekst van de resolutie die wordt voorgelegd aan Unesco