Karmelietessen van Vogelenzang hebben Tiktok-hit te pakken
Nadat Facebook en Instagram ‘ingepalmd’ werden door volwassenen en reclame, vinden en volgen jongeren elkaar vooral op Tiktok. Op dit sociale medium worden vooral filmpjes van enkele seconden gepost van danspasjes, outfits en grappige situaties. Niets voor toegewijde religieuzen? Daar dacht zuster Hannah, karmelietes van het Goddelijke Hart van Jezus in het Nederlandse Vogelenzang, anders over. Haar eerste filmpje, gepost op 3 maart 2020, trok meteen 450.000 kijkers.
Lees verder onder het Tiktok-filmpje.
In een volgend filmpje twee dagen later nodigde Hannah haar volgers uit om in de comments vragen te stellen, die ze dan zou proberen te beantwoorden. En ze kreeg werk: er werden niet minder dan 199 reacties gepost. In totaal maakte zuster Hannah nu een 20-tal filmpjes. Ze betrekt er ook andere zusters bij en maakt haar volgers op die manier bekend met het kloosterleven. Ruim 13.000 mensen volgen intussen haar kanaal.
We willen bij onszelf blijven, maar ook jongeren bereiken om te laten zien wie we zijn. En om daar een balans in te vinden moet je ook een beetje actief zijn in die wereld, vertelde Hannah over haar experiment aan het Algemeen Dagblad. Ik denk dat je heel veel mensen kunt raken en prikkelen met humor. En op hun website voegen ze daaraan toe: Wij gaan met onze tijd mee. De moderne technologie verbindt ons met elkaar. De lijn met Boven is natuurlijk waar het om gaat.