Paus vraagt gebed voor martelaars van vandaag

N.a.v. de Biddag voor Vervolgde Christenen wijst de paus erop dat er vandaag meer christelijke martelaars zijn dan in de 1ste eeuwen van christendom.
26/12/2016 - 21:14

Paus Franciscus heeft op de wereldwijde Biddag voor Vervolgde Christenen, op tweede kerstdag, hulde gebracht aan de martelaars van vandaag, die in verschillende delen van de wereld omwille van hun geloof worden vervolgd. Hij sprak ook zijn medeleven uit naar aanleiding van de Russische vliegramp.

De biddag valt samen met de feestdag van Sint-Stefanus, die omstreeks 40 na Christus werd omgebracht omwille van ziijn geloof en op die manier de geschiedenis inging als de eerste christelijke martelaar. De paus omschreef hem als een belangrijke geloofsgetuige omdat hij omwille van zijn liefde voor Christus werd gemarteld. Maar ook vandaag zijn er nog vele christelijke martelaars. Ook vandaag de dag nog kampt de Kerk met een ernstige vervolging op verschillende plaatsen. Daarom vraag ik u allen om te bidden voor onze broeders en zusters, dat ze ondanks alle vervolging moedig blijven getuigen.

In Jezus' spoor kiezen voor het licht

De huidige wereld heeft een hekel aan christenen om dezelfde reden waarom Jezus werd gehaat, omdat Hij het licht van God bracht, sprak de paus. Jezus volgen betekent zijn licht, dat de nacht van Bethlehem heeft verlicht, volgen en de duisternis van de wereld verstoten. Jezus nodigt elke mens ter wereld uit om te kiezen voor het licht. Hoeveel van onze broers en zussen worden niet gehaat om hun geloof. Ik zeg u dat er vandaag meer martelaars zijn dan in de eerste eeuwen van het christendom. Nog steeds worden dezelfde wreedheden begaan, maar meer in aantal.

Paus Franciscus sprak zijn medeleven uit naar aanleiding van de ramp met het Russische militiare vliegtuig. Mijn medeleven gaat  uit naar de consul, het geliefde Russische volk en alle families van de passagiers die aan boord waren, vooral het uitstekende koor van het Rode Leger. De paus herinnerde eraan dat het beroemde koor in 2004 voor paus Joannes Paulus II in het Vaticaan heeft opgetreden. De Russische Tupolev met 92 inzittenden, onder wie 60 koorleden, is zondag kort na het opstijgen in Sotsji in de Zwarte Zee neergestort. Daarbij zijn alle inzittenden naar alle waarschijnlijkheid omgekomen.

Bron: I.Media/Radio Vaticaan (Duitstalig).