'Jesus' in Antwerpen: 'Deze rol is voortzetting van mijn geloof'

De Amerikaanse zanger en acteur Ted Neeley staat half januari in de stadsschouwburg van Antwerpen op de planken met de musical Jesus Christ Superstar
29/12/2016 - 11:00

46 jaar na Broadway staat de rockopera Jesus Christus Superstar ook in Antwerpen (van 13 tot 15 januari) op de planken. Zanger en acteur Ted Neeley vertolkt de rol van Jezus, zoals hij ook al deed in de musical (1970-1971) en in de film (1973). Momenteel staan wij met Jesus Christ Superstar in Rome op de planken.

Ik heb deze rol al meer dan tweeduizend keer gespeeld. Ted Neeley.

Deze vertolking van Jezus is de voortzetting van mijn geloof. Als kind groeide ik op in een conservatieve omgeving in Texas, waar geloven vanzelfsprekend was en bijna iedereen in het kerkkoor zong. Ook toen wij later met vijf vrienden een rockgroep vormden, speelden wij in parochiezalen. Ik ben predikant geworden en ik ben vereerd dat mijn leven die weg is uitgegaan. Met deze musical dragen wij bovendien een universele boodschap uit waarin iedereen kracht en steun kan vinden, ongeacht ras, herkomst of geloof. Musical is de taal van de wereld en hij doet mensen hun zorgen vergeten.

Zingende predikant

Ted Neeley had eerder als eens een bijrol vertolkt in Hair. Op een dag werd hij door Tom O'Horgan, de regisseur van Hair, aangesproken voor een auditie in New York. Nadat ik had gezongen stond hij op en vroeg mij om de volgende dag terug te komen. Een dag later werd ik voor de rol van Jezus aangenomen.

Ted Neeley vertolkt de rol van Jezus
Ted Neeley vertolkt de rol van Jezus © Philippe Keulemans

Godslasterlijk

Volgens Neeley moet de musical in zijn tijd worden gezien. Van bij aanvang waren er felle protesten. 

De musical werd als godslastering beschouwd.

Mensen probeerden de voorstellingen te verstoren. Op een avond vroeg ik waarom zij protesteerden en of zij ooit de musical hadden gezien. Ik nodigde hen uit en beloofde hen daarna in de lobby te ontmoeten. Ze mochten mij vertellen wat hen niet beviel en wat volgens hen moest veranderd worden. Ze reageerden stomverbaasd, maar accepteerden de uitnodiging. Na de voorstelling waren zij enthousiast. Dit is onze belangrijkste reclame geworden. Niet hun protest, maar het feit dat zij de musical en de manier waarop Jezus daarin werd voorgesteld omarmden.

Hippies en Viëtnamprotesten

Neeley herinnert er nog eens aan dat de Jesus Christ in de periode van Hair en de hippiebeweging is ontstaan. Het was de periode van de protesten tegen de oorlog in Viëtnam. In tegenstelling tot andere leden van onze rockgroep werd ik niet opgeroepen. Elke avond werden er in Central Park door jongeren oproepingskaarten als in een ritueel verbrand. Niet alleen Hair, maar ook Jesus Christ Superstar weerspiegelde die geest. Zo konden wij ook jongeren die zich tegen de georganiseerde godsdienst hadden afgezet bereiken. Jezus werd bovendien voor het eerst nadrukkelijk als een menselijke persoon voorgesteld. 

Ted Neeley
Ted Neeley © Philippe Keulemans

1ste succesvolle rockopera

De musical was de eerste succesvolle rockopera van het duo Tim Rice en Andrew Lloyd Webber. Jesus Christ Superstar opende de deuren voor de rockopera op Broadway. De songs vonden gemakkelijk hun weg naar de hitparades. Toch had niemand ooit dit enorme succes verwacht, niet van de film (1973, regie Norman Jewisons) noch van de musical (1970-1971, Londen en Broadway). Ted Neeley besluit: Ik heb mijn hele leven aan dit project gewijd omdat het mij zo ter harte gaat. Ik kan nooit voldoende dankbaar zijn voor de mensen die hier in Antwerpen of elders naar onze show komen kijken of die nog jaarlijks met Kerstmis of de tijd van Pasen naar de film kijken.