Nieuwe glasramen van Gerhard Richter in oudste Duitse abdij
Abt Mauritius Choriol noemt de glasramen een drievoudig geschenk: van God, van genereuze sponsors en van Gerhard Richter zelf. Het gaat om 3 glasramen met abstracte, symmetrische voorstellingen. De twee buitenste glas-in-lood-ramen hebben diep rode en blauwe kleuren. Het middelste is stralend goud.
Ook de Afghaans-Duitse kunstenares Mahbuba Maqsoodi kreeg, als winnaar van een wedstrijd, de opdracht om glasramen te maken voor de kerk. Zij leverde 34 figuratieve portretten van heiligen en scènes uit de Bijbel.
De Mauritiusabdij van Tholey, niet ver van de Franse en Luxemburgse grens, is de oudste abdij van Duitsland. De vroegste overgeleverde documenten vermelden haar al in het jaar 634. De vroeggotische abdijkerk stamt uit de 13de eeuw. Ze was toe aan een grondige renovatie - orgel en glasramen incluis - met het oog op de uitbouw van een aantrekkelijk bezinnings- en vormingscentrum.
Naar eigen zeggen had abt Mauritius nooit gedacht dat de wereldberoemde Gerhard Richter ja zou zeggen op de voorzichtige vraag van de abdij. In een voicemail liet Richter weten: Het klinkt allemaal fantastisch, maar ik heb het te druk en ik ben te oud. Ik denk niet dat ik het kan doen. 10 seconden stilte … Al zou ik het graag wél doen.
Het werd dus já. Nu nog aftoetsen of de abdij en haar mecenassen - het echtpaar Meiner - zijn prijs wel aan konden? Een abstract werk van Richter ging in bij Sotheby’s in 2015 voor 45 miljoen dollar! Maar hier volgt het twee wonder.
De kunstenaar liet weten zijn laatste werk te willen schenken aan de abdij.
Inderdaad, zijn laatste, zo liet hij in een korte verklaring weten aan de pers. Interviews wil hij niet geven. Het laatste werk dat in de officiële catalogus van zijn werk zal verschijnen, is dus dit nummer 957.
De glasramen werden geïnstalleerd op 10 september en een week later plechtig ingehuldigd. De wachttijden voor een coronaproof bezoek - te boeken op de website van de abijd - lopen al op.
Bron: The New York Times