De 100 van Kerknet - de keuze van Valérie Kabergs
Wat zijn jouw drie favoriete religieuze of spirituele muziekstukken, en waarom?
Met die vraag benaderen we dit jaar een dertigtal muziekliefhebbers. Hun antwoorden vind je op Kerknet en op Spotify, het online muziekplatform waar we bouwen aan een unieke playlist: 'De 100 van Kerknet'.
Deze week luisteren we naar de favorieten van Valérie Kabergs.
Valérie werkt bij het CCV in bisdom Hasselt, is directeur van het HIGW in dit bisdom en sinds dit jaar Schriftcommentator voor Kerk & Leven:
'Ik speel zelf viool en piano, en zing graag. Tegenover muziek koester ik een ambivalente houding, net omdat muziek me verbindt met mijn diepste emoties. Op te emotionele momenten kan ik het niet aan om naar muziek te luisteren; op andere momenten is het net een bron van troost en een manier om met de diepste spirituele dimensie van mijn bestaan in contact te komen.
Ik voel dat mijn muzieksmaak met mij mee evolueert.
Ik koos drie werken die me de laatste jaren op een of andere manier beklijfden.'
Voor De 100 van Kerknet selecteert ze muziek van Max Richter, Jonas Winterland en Coldplay.
Max Richter, 'Mercy'
Valérie: 'Ik ga zelden zelf op zoek naar nieuwe muziek en laat me graag verrassen door wat er toevallig op mijn pad komt. Dat is een genade op zich. Op een keer werd ik onderweg naar het werk geraakt door het instrumentale werk Mercy van Max Richter, met Hilary Hahn als violiste.
Soms zijn er uitzonderlijke genademomenten die je leven binnenvallen.
Momenten waarop de passie en het geluk zo intens zijn dat ze gepaard gaan met een inwendige pijn omdat je weet dat genade niet op te sparen valt en altijd ook vluchtig is. De sobere maar warme vioolklanken die verderop in het stuk naar een passionele scherpte evolueren maar uiteindelijk toch berusten in een tedere stilte, geven voor mij uitdrukking aan een melancholisch verwijlen bij dergelijke genade-ervaringen.'
Jonas Winterland, 'Altijd halverwege'
Valérie: 'Muziek moet niet vanuit een religieuze beleving gecomponeerd zijn om voor mij een spirituele kracht uit te stralen.
God bevindt zich naar mijn aanvoelen bij uitstek in het alledaagse.
In zijn eerste single en liefdeslied Altijd halverwege vertelt Jonas Winterland me iets over het zien van en het gezien worden door mensen die je dierbaar zijn. Hoe graag je je ook ten volle met God en mensen zou verbinden, je bent altijd ergens halverwege op de weg naar het volledig begrijpen en aanvoelen van de ander/Ander. Niet treuren om, maar vrede vinden met die afwezigheid van heelheid, en net te midden van het gemis dankbaarheid voelen om wat wel aanwezig is, ervaar ik als een belangrijke levenswijzer.'
Coldplay, 'Fix you'
Valérie: 'Het nummer Fix you van Coldplay trof mij toen het in 2015 gecoverd werd door Stan van Samang en Lisa voor de zogenoemde Rode Neuzen Dag, die aandacht vraagt voor jongeren met psychische problemen.
Ieder van ons is op een of andere manier kwetsbaar, de ene al wat meer of zichtbaarder dan de ander.
Maar te midden van die kwetsbaarheid kunnen we ook opstaan, verrijzen als het ware. Fix you herinnert mij telkens aan de eigen innerlijke geestkracht van elke mens, zowel als aan de kracht die we vanuit onze nabijheid aan elkaar kunnen schenken. Het ‘ignite your bones’ uit het refrein doet me bovendien denken aan het visioen over de aanvankelijk dorre beenderen uit het oudtestamentische boek Ezechiël.'