
Bellinda ondersteunde 23 jaar schoolpastoraal: ‘Als christen tonen dat het anders kan’
Op 27 februari organiseert Katholiek Onderwijs Vlaanderen een vormingsdag over ‘Hoe vandaag om te gaan met identiteit en levensbeschouwelijke diversiteit in onze scholen?’.
Bellinda Staelens, die met pensioen is, zal niet meer aanwezig zijn, maar was wel nog betrokken bij de voorbereiding. De thematiek blijft haar na aan het hart liggen.
Dialoogschool
Door de toenemende diversiteit in de samenleving is de bereidheid om na te denken over de identiteit van de school volgens Bellinda groter dan twintig jaar geleden. ‘Een katholieke dialoogschool zijn betekent niet alleen dat je in gesprek gaat met alle betrokkenen en verschillende geloofsovertuigingen op school, maar ook dat je in dialoog gaat met je eigen traditie en christelijke inspiratie. Die blijft het vertrekpunt om samen een katholieke school te zijn.’
Een katholieke dialoogschool gelijkt hierin op het synodale proces: we gaan samen op weg, in gesprek, met wederzijds respect en groeikansen, lerend van elkaar. Zo organiseren bijvoorbeeld veel basisscholen met Halloween een lichtjestocht. Hoewel dit oorspronkelijk verband houdt met Allerheiligen (All Hallow Eve) is het belangrijk om die link te verduidelijken.
Een katholieke dialoogschool gelijkt op het synodale proces.
‘Heel wat scholen denken wel na over hun identiteit, maar blijven hierbij soms steken in algemene waarden zoals respect, verdraagzaamheid en gastvrijheid’, meent Bellinda. ‘Die waarden onderscheiden een katholieke school echter niet van andere scholen. Ze zijn overal relevant, maar krijgen vanuit het evangelie een specifieke radicale invulling. De vraag is of de christelijke inspiratie ook het beleid én de dagelijkse schoolpraktijk oriënteert. De katholieke eigenheid van een school beperkt zich namelijk niet tot de les godsdienst of de pastorale werkgroep.’

Christenen op school
Bellinda gelooft sterk in het project ‘Christenen op school’, dat de Bijbel probeert te integreren in het dagelijks leven. ‘Leerkrachten komen in kleine groepen samen rond een Bijbeltekst en gaan met elkaar in gesprek vanuit een contemplatieve dialoog. Door deze gesprekken te verbinden met hun dagelijks leven en werk, kunnen ze elkaar voeden en inspireren. Zo komen de verhalen tot leven en blijven ze geen dode letter.'
Je kan maar authentiek over je geloof spreken als het ook aan je te zien is.
Tegenspraak bieden
Volgens Bellinda heeft het katholiek onderwijs de samenleving zeker iets te bieden. ‘We kunnen een tegenspraak zijn voor de negatieve dynamiek die te domineren. Cynisme, achterdocht, haat en polarisering worden steeds meer mainstream in het heersende discours. Als christenen bieden we ‘geloof, hoop en liefde’ als alternatief. We kunnen tonen dat het anders kan, niet door spectaculaire initiatieven die de krantenkoppen halen, maar door de kleine dagelijkse goedheid en kleine stappen in de andere richting. Je kunt maar authentiek over je geloof spreken als het ook aan je te zien is, als je verwondering en nieuwsgierigheid wekt.
Op school kunnen we kinderen en jongeren laten kennismaken met de hoopvolle en blijde boodschap van het evangelie, ook al bereiken we hen vaak niet meer via de parochies en het kerkelijk leven. Zij kunnen ons ook de weg wijzen om het geloof door te geven aan de christenen van morgen.’