Muziekfestival Laus Polyphoniae, 5 highlights uit het programma
Polyfonie klinkt niet toevallig als een muzikaal kantwerk. Dat heeft alles te maken met het contrapunt, de techniek waarmee je twee of meerdere stemmen met elkaar kan combineren. Net zoals kantwerk – waarbij garen om klosjes wordt gewonden en er door middel van slagen open of dichte vormen worden verkregen – verweeft het contrapunt doelbewust al die stemmen tot een meerstemmige of polyfone compositie.
Het Antwerpse Festival van Vlaanderen, Laus Polyphoniae, zet de polyfone traditie van de late middeleeuwen en de renaissance jaarlijks in de verf. Deze editie, die loopt van vrijdag 19 tot en met zondag 28 augustus, is bijzonder rijk gestoffeerd.
Engelse polyfonie
Het festival gaat vrijdag van start met een van de belangrijkste missen uit de laatmiddeleeuwse kerkmuziek: de Missa Gloria tibi Trinitas van de vroeg-16de-eeuwse Engelse renaissancecomponist John Taverner. Voor die uitvoering bundelen Contrapunctus en het koor van het Queens College in Oxford de krachten onder leiding van professor-dirigent Owen Rees.
Maandag klinkt er nog meer 16de-eeuwse Engelse muziek in de Antwerpse Pauluskerk, maar dan brengt Stile Antico er werk van katholieke componisten die het onder het bewind van de anglicaanse koningin Elisabeth I niet onder de markt hadden, zoals John Dowland en William Byrd.
Zij gaven uitdrukking aan hun feitelijke of innerlijke ballingschap met hemelse, spirituele muziek.
In Nomine
Diezelfde maandagavond 22 augustus is er in Amuz ook Vlaamse muziek te horen: vier uitstekende vocalisten brengen er onder leiding van Clemens Goldberg de Missa Prolationum van de 15de-eeuwse Frans-Vlaamse Johannes Ockeghem. En afwisselend met de complexe muziek leest radio- en tv-stem Herman De Winné oude en nieuwe teksten over de filosofie van het leven. Bijzonder interessant is ook het In Nomine-concert van donderdagmiddag 25 augustus in Amuz: anderhalve eeuw lang inspireerden allerlei meesters zich op de woorden In nomine uit het Benedictus van Taverners Missa Gloria tibi Trinitas. De Amerikaanse klavecimbelspeler Skip Sempe verdiept zich in deze ‘In Nomine’-generatie.
Carolus Luython
Ten slotte signaleren we nog dat het Praagse ensemble Cappella Mariana onder leiding van Vojtech Semerád samen met het Belgische InAlto van Lambert Colson focust op de muziek aan het keizerlijke hof in Praag rond 1600. Zij brengen op zondag 21 augustus een verzameling motetten die Carolus Luython (1557-1620) componeerde voor de bisschopswijding van de broer van keizer Rudolf II. Het opzet was deze bijzonder muziek te brengen naar aanleiding van de 400ste sterfdatum van deze Antwerpse componist, maar daar heeft corona een stokje voor gestoken. Niet getreurd, deze rijke editie van Laus Polyphoniae kan veel goed maken.