Ontdek Schellebelle, begin bij kunst aan de pittoreske kerk
De gelijkenis met de Kruisoprichting van Pieter Paul Rubens in de kathedraal van Antwerpen is niet toevallig. Tom Verhoeven interpreteerde het meesterwerk en noemde zijn versie Ecce Agnus Dei (Zie het Lam Gods). Dankzij het kerkbestuur van Groot-Wichelen kreeg het metershoge werk een plek aan de gevel van de Sint-Jan-Onthoofdingskerk. De eigen inbreng zit hem vooral in de intuïtieve benadering en felle kleuren, die al van ver de aandacht trekken van fietsers en wandelaars op de dijk aan de Scheldebocht.
Op Aswoensdag werd het doek van 2,8 bij 4 meter omhoog geheven. Het blijft nog tot het einde van de zomer te bewonderen. Ideaal dus om er een wandeling of fietstocht aan te koppelen (ideetjes onderaan dit artikel!)
Ontdek ook onze andere wandel- en fietsideeën met een snuifje cultuur.
Gebruik je wel vaker religieuze thema’s in je werk?
Tom Verhoeven • Ja, naast sociale thema’s zoals armoede kun je vaak christelijke thema’s herkennen in mijn werk. Al van in mijn eerste jaar aan de academie, nu 8 jaar geleden, is dat zo. Onze toenmalige pastoor Peter Bracke had dat gauw door en nodigde me uit om een werk te maken voor de kerk. Dat werd een zwevend kruisbeeld, dat er nog altijd hangt. Onlangs heb ik ook een 14-delige kruisweg afgewerkt, waarvan al menig deel tijdens de vastenperiode in de kerk werd tentoongesteld.
Wat mij in de kruisoprichting zo fascineert, is de kracht en dynamiek waarmee Jezus’ lichaam door de beulen naar boven wordt getild. Met spontane en dikke verfstreken heb ik die dynamiek tot uiting proberen te brengen. Ik maakte het werk ook in kleiner formaat en iets ingetogener op doek.
Van beroep ben je treinbestuurder. Gaat dat samen met jouw creatieve kant?
Het is een tamelijk eenzame job, maar dat vind ik niet erg. Ik kan genieten van de rust en de stilte, het voorbijglijdende landschap. Intussen ontstaan soms de gekste ideeën om mij na de uren creatief te laten gaan.
Natuurlijk droom ik er wel eens van om te kunnen leven van de kunst. Misschien komt het er ooit wel van, maar niets moet.
Tekst gaat verder onder de foto.
Oude lingeriefabriek Velba
De kunstenaar neemt me mee naar zijn atelier in de ontmantelde lingeriefabriek van Velba. In de verlaten lokalen neemt de natuur het volop over van beton en glas. Koud in de winter, dat wel. Maar heerlijk inspirerend voor een artiest.
Hier cureert Verhoeven, die ook actief is bij het plaatselijke Davidsfonds, in september voor de 3de keer de tentoonstelling Kidmie. Een 30-tal kunstenaars palmt dan de lokalen in met de meest diverse sculpturen, schilderijen en installaties, allemaal met een uniek verhaal. Ook de plaatselijke school wordt erbij betrokken. Bij de inkom hangt een monumentaal werk van dochter Laure, dat bleef hangen na de editie van vorig jaar. Ook zij heeft de microbe al te pakken.
Op de eerste verdieping, waar het niet binnenregent, bevindt zich Verhoevens atelier. Hij liet zich niet één maar twee keer inspireren door de kruisweg, zo ontdekken we.
Waarom teken je met ‘Lauridana’?
Tom Verhoeven • Dat is een een eerbetoon aan mijn vader. Hij overleed enkele jaren geleden. Zelf begon hij pas op het einde van zijn leven met kunstacademie. Hij was een inspiratiebron voor mij, maar ook voor Laure. Mijn vader noemde haar liefkozend Lauridana.
Toen ze nog klein was, werkten we samen en tekenden we ons werk met haar koosnaam, die ik uiteindelijk overnam voor mijn eigen werk. En zo denk ik tijdens het schilderen geregeld aan mijn vader.
Meer weten
- Fietsroute (37 km) ‘Wie belt de veerman?’ vanaf het veerpont aan de kerk van Schellebelle over landelijke wegen via het kasteel van Berlare, het Donkmeer en door de Kalkense Meersen terug naar het pittoreske dorp.
- Neem aan de kerk van Schellebelle het veerpont en maak een wandeling of fietstocht door de Kalkense Meersen, een van de laatste stiltegebieden van Vlaanderen (ruim 100 ha).
- Ontdek de volledige kruisweg van Tom Verhoeven met duiding op de website van Galerij Transit. Volg Tom Verhoeven op zijn Facebookpagina.