Het religieuze werk van Andy Warhol
Andy Warhol werd geboren in de zomer van 1928 in Pittsburgh, als zoon van twee Slowaakse immigranten. De jongen bleek al snel een artistiek talent te hebben en studeerde toegepaste kunst. Warhol zou een bekend reclame-ontwerper worden en de grondlegger van de popart. De kunstenaar stierf in 1987 aan een hartstilstand na een galblaasoperatie. Hij ligt begraven op de Johannes-de-Doperbegraafplaats in Pittsburgh.
In 2019 organiseerde het Brooklyn Museum een bijzondere expo die de link legde tussen zijn werk en zijn katholieke geloof: Andy Warhol: Revelation.
Iconen kijken in de lokale kerk
Warhols moeder Julia, een vrome Byzantijns katholieke vrouw, nam haar zoon elke week mee naar de mis. Daar keek hij urenlang naar de afbeeldingen van Christus en Maria.
Als kleine jongen ervaarde Warhol al de kracht van beelden in de religieuze iconen die hij zag in de plaatselijke kerk.
Zijn moeder bleek ook een creatief talent en zat vaak engelen te tekenen of christelijke taferelen te schilderen. Zij zag haar zoons aanleg voor kunst en esthetiek en moedigde zijn creativiteit aan. Vanuit een hechte, gelovige immigrantengemeenschap groeide Warhol op tot een veelbelovend kunstenaar die de religieuze verwijzingen in zijn werk niet zou schuwen. Al was zijn verhouding tot de katholieke kerk niet eenvoudig als homoseksueel. Warhol gebruikte die complexe relatie als spanningsveld in zijn kunstwerken.
60 laatste avondmalen
Voor veel fans blijft Warhols geloof een onbekend aspect van de kunstenaar. Je hoeft op het internet echter niet ver te zoeken om religieus geïnspireerde kunstwerken te vinden van Andy Warhol. In 1950 maakte hij de inkttekening Madonna and child en later zouden er doeken volgen met grote kruisen of poppen verkleed als priester of non. Beroemdheden zoals Marilyn Monroe of Jackie Kennedy portretteerde hij op een icoonachtige manier. Hij tekende en schilderde verschillende versies van Christus, maar zijn bewerkingen van Het laatste avondmaal zouden zowel actueel, controversieel als tijdloos worden. Hij inspireerde zich op de versie van Leonardo da Vinci (waarvan trouwens een reproductie hing in de keuken van zijn moeder).
Een jaar voor zijn dood maakte Warhol Sixty last suppers zijn grootste schilderij en het laatste uit de avondmaal-serie. Hij zet zestig avondmalen op een rij, als verwijzing naar de sterfelijkheid die hij begon te aanvaarden. Met dat werk gaf hij de religieuze kunst een nieuw elan.
In 1986 liep er een succesvolle tentoonstelling in Milaan met meer dan 100 verschillende interpretaties van dat laatste avondmaal door Warhol, van fotobewerkingen tot lijntekeningen.
In 1980 ontmoette Andy Warhol de Poolse paus Johannes Paulus II in Rome.