De vrouw die God naar Hollywood brengt
Als je net een Hollywoodfilm met een religieuze component hebt gezien, vind je wellicht de naam Barbara Nicolosi op de aftiteling. Ze is in de VS dé referentie voor filmmakers die christelijke duiding willen. Religieuze films hebben een lange weg afgelegd, zegt ze in een interview met Aleteia: Toen ik in Hollywood aankwam, wilde niemand zich daar aan wagen.
God was dood in Hollywood.
Een filmbaas zei me letterlijk dat religie de grootste ‘killer’ was voor een film.
Vanzelfsprekend was Nicolosi (52) nauw betrokken bij The Passion of the Christ (2004), het onverwacht succesvolle project van Mel Gibson, dat binnenkort trouwens een vervolg krijgt.
Te veel spektakel, te weinig diepgang
Door The Passion had Hollywood geld geroken, maar memorabele films kwamen daar niet uit voort. Integendeel. Er volgde een reeks flops —Kingdom of Heaven, Book of Eli, Noah, Exodus: Gods and Kings en recent Ben Hur — die in hetzelfde bedje ziek waren: te veel spektakel, te weinig diepgang.
Zie je wel dat religieuze thema’s niet werken, besloten de filmbonzen.
Zie je wel dat het publiek genoeg heeft van megaspektakels met flitsende actie en pompende beats, was de overtuiging van Nicolosi.
De mensen willen weer verhálen zien, ze gaan naar de bioscoop op zoek naar geestelijk voedsel.
Nu blijven ze meestal op hun honger zitten en gaan ze even hongerig weer naar buiten.
Niet alleen schrijftechnieken
Barbara Nicolosi pakte het probleem aan bij de bron van elke film: het verhaal, het script. Ze richtte Act One op, een organisatie die filmmakers niet alleen adviseert, maar ook christelijk geïnspireerde scenarioschrijvers opleidt. Zo’n opleiding is absoluut nodig, pleit ze:
Het is niet omdat je christen bent, dat je ook een goede scenarioschrijver bent. Je moet ook echt iets te vertellen hebben.
De opleiding gaat dan ook verder dan het oefenen van schrijftechnieken. Cursisten moeten een brede algemene kennis hebben en weten wat de mensen van nu bezighoudt, wat de problemen van deze tijd zijn, waarom veel mensen zich verloren voelen. De sleutel tot die verhalen is volgens Nicolosi, meer nog dan de christelijke voedingsbodem, schoonheid.
We hebben te veel de fout gemaakt om heel erg goddelijke films te willen maken, terwijl we moeten uitgaan van schoonheid.
Thuis weer leren vertellen
Eigenlijk, besluit Nicolosi, moet die vaardigheid om weer waardevolle verhalen te vertellen al vroeger worden ontwikkeld: thuis. Het zou mooi zijn als katholieke gezinnen, thuis en in hun parochie, weer de kunst van het verhalen vertellen ontwikkelen. Schrijven en lezen, muziek, dans, schilderijen, theater… het zou allemaal een onderdeel moeten zijn van de opvoeding van een christelijk kind. Laat hen het goede en mooie ontdekken.
Nicolosi geeft alvast zelf de richting aan: ze schreef een filmscenario over de verschijningen van Onze-Lieve-vrouw van Fatima dat momenteel wordt verfilmd.
4 pijlers van de opleiding voor christelijke scenarioschrijvers bij Act One
- Kunst
Verhalen leren vertellen die het publiek ontroeren door de schittering en harmonie van schoonheid. - Professionalism
Uitblinken door uitmuntendheid, betrouwbaarheid, eerlijkheid en hard werk. - Betekenis
Verhalen vertellen die het publiek naar waarheid, goedheid en geloof leiden. - Gebed
Een spirituele reis maken van geloof en liefde door individueel en gemeenschappelijk gebed.
Lees ook: