11 topwerken uit Vaticaanse Bibliotheek te gast op Biënnale van Islamitische Kunst in Saoedi-Arabië
Hoe komen Vaticaanse kostbaarheden op een expo van islamitische kunst terecht? Aartsbisschop Angelo Zani, archivaris en bibliothecaris, geeft het antwoord: ‘De kunstbronnen helpen ons om terug te keren naar de oorsprong van de mensheid, de wortels van de geschiedenis te herontdekken en om het heden te genezen van de wonden van haat en verdeeldheid.’ Reden genoeg voor het Vaticaan om eraan mee te werken. Bovendien kreeg ter gelegenheid van de beurs een van de topwerken een grondige renovatie dankzij subsidies van Saoedi-Arabië.
Culturele diplomatie
In de video hieronder vertelt Zani over het ontstaan van de Vaticaanse bibliotheek in 1451. ‘Vanaf het begin was ze niet alleen ontworpen als een christelijke bibliotheek, maar als een bibliotheek van de mensheid. Onze instelling is geworteld in het humanisme en blijft deze waarden belichamen.’ De aartsbisschop-archivaris spreekt van een ‘culturele diplomatie’.
Zes meter Nijl
Onder de elf werken die het Vaticaan in Jeddah tentoonstelt, is een bijna 6 meter lange kaart van de Nijl. Ze werd in de 17de eeuw getekend door de beroemde Ottomaanse reiziger, Evliya Çelebi, en rond 1730 gekocht door de latere prefect van de Vaticaanse Bibliotheek.
De kaart kreeg een nauwgezette restauratie, gefinancierd door de Saoedische regering en uitgevoerd door het Restauratielaboratorium van de Vaticaanse Apostolische Bibliotheek. De resten van het canvas waarop de kaart in de afgelopen eeuwen was bevestigd, werd verwijderd, evenals het Japanse papier dat in de jaren 1980 werd aangebracht. Na het herstellen van schade monteerden de restaurateurs de kaart op een nieuwe Japanse papieren drager. Aan het hoofd van het restauratielaboratorium staat Ángela Núñez Gaitán.
Kostbare vertalingen van de Koran
Andere boekdelen die geselecteerd zijn voor de Biënnale van Islamitische Kunst zijn ook zorgvuldig gerestaureerd door Vaticaanse restauratoren. Daaronder zijn verschillende kostbare vertalingen van de Koran, zoals een Latijnse vertaling van een 7de-eeuwse auteur, maar ook een Koran in het Arabisch met Hebreeuws schrift, bedoeld om te worden gelezen binnen de Joodse gemeenschap. Dit manuscript uit de 14e eeuw werd naar Rome gebracht door een bekeerde Jood, Flavius Mithridates, om de intelligentsia en humanisten van de late 15de eeuw Arabisch te leren. De tekst bevat annotaties onder meer van Pico della Mirandola.
Het thema luidt And All That Is In Between. Het verwijst naar Gods schepping van hemel en aarde ‘en alles wat daartussen ligt’.
De Islamitische Kunst Biënnale loopt van 25 januari tot 25 mei 2025 in de iconische westelijke hadj-terminal van King Abdulaziz International Airport, waar jaarlijks miljoenen pelgrims langskomen. Het thema luidt And All That Is In Between en is geïnspireerd op een zin die ongeveer 35 keer voorkomt in de Koran. Het verwijst naar Gods schepping van hemel en aarde ‘en alles wat daartussen ligt’.
De kostbaarheden uit het Vaticaan zijn te bezichtigen in het AlMadar-gedeelte (‘De Omloopbaan’), over de oorsprong van natuurlijke berekeningen, hun toepassingen in de islamitische cultuur, wiskunde, architectuur, muziek, design, het in kaart brengen van de hemel en de aarde, oceaannavigatie, handel en geometrische patronen in Koranversieringen.
Bron: Vatican News