Broederlijk Delen blikt terug op succesvolle campagne
Broederlijk Delen noemt haar campagne 2023, met de opvallende slogan: De 25 %-revolutie zoekt hardcore activisten, een schot in de roos en kan naar eigen zeggen terugblikken op een succesvolle campagne. De voorbije zes weken hebben duizenden vrijwilligers in scholen, parochies, bibliotheken, middenveldorganisaties en vriendengroepen zich voor de campagne ingezet met infomomenten, solidaire maaltijden, koffiestops, huis-aan-huisacties, wandeltochten en andere sportieve evenementen ten voordele van Broederlijk Delen.
2,2 miljoen euro
Broederlijk Delen-directeur Lieve Herijgers: Wij bedanken onze schenkers, vrijwilligers en geïnteresseerden die met hun giften en honderden acties onze werking ondersteunden. Wij verwachten een opbrengst van 2,2 miljoen euro volgens de prognose op basis van de huidige resultaten. Dat is evenveel als in 2022. Ondanks de energiecrisis en de aardbevingen in Turkije en Syrië, waardoor de fondsenwerving trager op gang kwam, zijn we daar tevreden mee.
De ontwikkelingsorganisatie is ervan overtuigd dat ook de oproep tot de mensen om niet alleen hun gedrag, maar ook hun overtuiging aan te passen grote weerklank heeft gevonden. Tijdens de campagne werden ook drie activisten uit Guatemala uitgenodigd om in Vlaanderen mee campagne te voeren. Een van hen, Susana Ramírez Lopez, ontmoette enkele Europarlementariërs en sprak hen ook over de tegenstand die activisten in hun land ervaren wanneer ze bijvoorbeeld opkomen voor het recht op water van de plaatselijke bevolking tegenover de allesoverheersende agro-industrie.
Bron: Broederlijk Delen