Na Laatste Avondmaal krijgt ook Lam Gods make-over van kunstenaar Musketon
Een moderne Van Eyck wordt Bert Dries al genoemd, en die vergelijking dringt zich niet alleen op door het onderwerp van het kunstwerk zelf, maar ook door beider duizelingwekkende detailwerking. Waar Van Eyck de kleinste veldbloemetjes tot op de millimeter kon schilderen, gaat de hedendaagse artiest digitaal nog veel dieper dan het blote oog kan zien.
Kijk eens naar onderstaande foto. Zie je de krant die de jongen omhoog houdt? Het hele artikel is tot in detail uitgewerkt. De naam van de krant kun je overigens met het blote oog nog lezen: Fake News Times. We hoeven dus niet veel te geloven van het nieuwsbericht, dat vertelt dat het verloren paneel teruggevonden is. Ook humor typeert zowel de oude Van Eyck als zijn hedendaagse collega.
Zoekplaat
Het Verloren paneel lijkt wel een zoekplaat vol verwijzingen naar het originele doek en onze huidige cultuur. Op de schouder van de wegenwerker met oranje pet bovenaan rechts blijkt een tattoo te staan van oermoeder Eva. Je herkent uiteraard ook de letter die verwijst naar een fastfoodrestaurant maar dan anders. De elektriciteitspaal die het landschap verstoort, is volgeplakt met stickers zoals Musketon er zelf ook maakt.
De man die het paneel onder de arm draagt en als een van de rechtvaardige rechters op een paard is afgebeeld, is niemand minder dan Jef van der Veken, die de kopie schilderde ter vervanging van het gestolen paneel. En de man die gearresteerd lijkt te worden, heeft de snor van Arsène Goedertier, nog steeds verdachte nummer 1 van de roof. En hoeveel schapen zou Musketon wel niet verstopt hebben op zijn paneel?
Nu nog de andere panelen
De artiest maakt zich sterk dat hij tegen het einde van 2025 het hele volledige Lam Gods volgens Musketon kan presenteren. Zal hij de ogen van het Lam naar voren laten kijken zoals bij restauratie gebleken is dat Jan Van Eyck ze oorspronkelijk had bedoeld? Of toch maar opzij zoals voor een schaap natuurlijk is?
Laatste Avondmaal
In 2020 maakte Musketon een versie van het Laatste Avondmaal van Leonardo De Vinci in corona-stijl. Alle figuren aan de lange tafel waren in beschermingskledij en mondmaskers gehuld.
De kunstenaar is 35 en al wereldwijd vermaard. In 2021 verkocht hij voor het eerst digitaal werk met NFT-certificaat, volgens HLN meteen goed voor een miljoen dollar.
Bron: HLN