Nieuwe pausmobiel is 100% elektrisch, maar lijkt toch een belangrijke optie te missen
Mercedes werkt al 100 jaar samen met het Vaticaan om de pausmobiel te leveren. De eerste werd in 1930 aan paus Pius XI geschonken.
Bekijk videobeelden van de overhandiging van de pausmobiel door Mercedes-Benz CEO Ola Källenius. Op verzoek van de paus was het hele ontwikkelingsteam daarbij aanwezig.
Net als de vorige, is de nieuwe pausmobiel gebaseerd op de Mercedes G-Klasse, een terreinwagen die eind jaren 1970 als militair voertuig ontwikkeld werd. Anders dan de vorige, rijdt de nieuwe 100% elektrisch. Nuluitstoot was een belangrijke eis van paus Franciscus, die tegen 2030 het gehele Vaticaanse wagenpark emissievrij wil maken.
De pausmobiel is een uniek stuk, met een draaibare stoel voor de paus en vierwielaandrijving die speciaal ontworpen is voor de lage snelheid waarmee de wagen vaak over het Sint-Pietersplein rijdt tijdens openbare audiënties. Het intrekbare dak beschermt de kerkleider tegen de elementen.
Peter Zotter van de ontwikkelingsafdeling bij Mercedes wijst ook nog op de handgemaakte interieurinrichting. 'Een uniek stuk met alle opties,' zo zegt hij om 'de heilige vader het comfort te bieden dat hij nodig heeft op zijn reizen.'
Maar wij zien op de beelden ook een vreselijk hoge opstap voor de paus om in het voertuig te geraken. Was een rolstoellift achteraan niet een zinvolle extra optie geweest?
Bron: Vatican News (Engels)